Nederlandse fans vierden feest in de nacht dat Duncan Laurence het Eurovisie Songfestival won. Egon Verharen, innovatiemanager bij NPO en tot vorig jaar voorzitter van het technisch comité van de EBU kreeg die nacht verschillende appjes en telefoontjes. Die waren van zijn (oud) collega’s bij de EBU met ideetjes om ‘iets leuks’ te doen met de volgende editie in Nederland. Al snel werd het idee geboren om een call uit te schrijven om zoveel mogelijk innovatieve oplossingen te verzamelen om zo de online beleving van kijkers en fans te versterken. Bedrijven kunnen nog een kleine week hun ideeën indienen voor deze challenge. Hoogste tijd om met Egon de stand van zaken op te nemen.
“Er zitten een paar hele leuke oplossingen tussen”, verklapt Egon. “We hebben op dit moment 117 oplossingen van bedrijven uit 28 verschillende landen. En de aanmeldingen blijven binnen stromen.”
Voor bedrijven die hun oplossing nog gaan indienen, heeft Egon de volgende tips: “Ik let vooral op hoe innovatief een oplossing is, dus beschrijf dat goed in je voorstel. Daarnaast is het van belang een goede use case aan te leveren. We zijn namelijk niet op zoek naar kale producten of oplossingen die nog ontwikkeld moeten worden, daarvoor is het risico tijdens zo’n groot event met bijbehorend miljoenenpubliek gewoon te groot. Mijn laatste tip: denk vanuit Eurovisie – hoe kunnen we met jouw oplossing een breder publiek betrekken bij het songfestival?”
“Ik let vooral op hoe innovatief een oplossing is, dus beschrijf dat goed in je voorstel”
Na de deadline van 19 augustus worden 10 finalisten gekozen door vertegenwoordigers van NPO, AVROTROS, NOS en EBU. Op 30 september presenteren zij zichzelf tijdens een event en worden de drie winnaars gekozen die daarna met de producers van het songfestival gaan kijken hoe ze invulling gaan geven aan hun oplossingen. Dan volgt een periode van ontwerpen, bouwen en testen totdat de oplossing een paar weken voor het festival in gebruik genomen gaat worden.
Hoewel de inzendingen nog binnenstromen is de challenge nu al geslaagd voor Egon. “Er zitten al genoeg interessante oplossingen tussen, die soms niet voor het Eurovisie Songfestival kunnen worden gebruikt, maar wel voor andere projecten. De challenge is een heel fijn instrument om de community met ideeën te laten komen, want zelf loop je toch het risico beperkt te zijn in je ideeën. En we pretenderen ook niet de hele markt volledig te kennen. Ik ben dan ook van plan deze vorm vaker in te zetten, bijvoorbeeld in het kader van onderwerpen op onze gezamenlijke innovatie-agenda waar binnen de omroepen nog genoeg ideeën voor zijn ingediend”.
“De challenge is een heel fijn instrument om de community met ideeën te laten komen, want zelf loop je toch het risico beperkt te zijn in je ideeën”
Ook voor andere bedrijven is de challenge een interessant instrument, maar het hangt er volgens Egon wel van af wat je doel is. “Een hackathon is bijvoorbeeld ook prima, als er al een specifieke community bestaat en je doel meer is om nieuwe dingen te ontdekken, te leren of te onderzoeken of je iets kunt met een bepaalde technologie. Een challenge is interessant als je op zoek bent naar specifieke oplossingen, de markt nog niet zo goed kent en nieuwe samenwerkingen wilt aangaan. Voor deze challenge klopten wij bij MediaMatters (een van de projecten van Media Perspectives red.) aan omdat zij al ervaringen met dit instrument hebben, zoals in het Spectacular ArenA eXperiences fieldlab in de Johan Cruijff ArenA”.
Met het initiatief van de challenge wil NPO ook een kleine bijdrage leveren aan het innovatieklimaat in de Nederlandse media-industrie. “De Nederlandse positie op de format markt is goed, maar we zijn minder goed in mediatechniek. Daar wordt vanuit Nederland ook niet structureel aan gewerkt. Dat zie je bijvoorbeeld in het verdwijnen van opleidingen rondom mediatechnologie en het ontbreken van genoeg overheidsondersteuning. Er zijn wel programma’s die dit proberen, maar we zijn grotendeels afhankelijk van oplossingen van elders. We kunnen wat dit betreft nog wel van het buitenland, bijvoorbeeld naar hoe dit in landen als België en Duitsland wordt aangejaagd. Daar zijn een paar instituten, door overheden gefinancierd, die startups structureel ondersteuning bieden. In Nederland heb je vooral commerciële programma’s die startups ondersteunen, maar met meer overheidsfinanciering is het mogelijk een groter ecosysteem te creëren waarbij mediatechnologie tot ontwikkeling wordt gebracht.”
Meer weten over de challenge en het indienen van een oplossing? Kijk op de website van MediaMatters voor alle informatie.