19 oktober 2020
Challenge mediamatters MINDS Business

Buster.ai wint MediaMatters persbureau challenge

MINDS
Laatste update: 22 okt '20 - 11:11

MediaMatters heeft in oktober weer een Challenge succesvol afgesloten. In de finale van de MINDS International News Agency Challenge presenteerden acht bedrijven op het gebied van mediatech hun oplossing. Na hun pitches vonden er meer dan 50 bijeenkomsten plaats tussen de techneuten en de bij MINDS aangesloten persbureaus. Buster.ai uit Frankrijk, een bedrijf dat geautomatiseerd feiten checkt met behulp van AI, werd tot winnaar uitgeroepen.

Thema

Automatisering van workflows en contentproductie, was het centrale thema van de Challenge van MINDS International (een samenwerkingsverband van 23 persbureaus). Zoals veel mediabedrijven zijn ook persbureaus op zoek naar manieren om hun werkprocessen te stroomlijnen en tools om het gebruik van schaarse middelen, zoals journalisten, te optimaliseren. Dit moet leiden tot verbetering van de kwaliteit van hun dienstverlening, betere journalistiek en natuurlijk tot nieuwe bronnen van inkomsten.

78 bedrijven uit 24 landen reageerden op de challenge. 8 van hen werden geselecteerd voor de finale. Zij konden hun oplossing presenteren aan een publiek van meer dan 20 persbureaus uit de hele wereld. De oplossingen varieerden van feitenchecks met behulp van AI tot geautomatiseerde datavisuals. De bedrijven die deelnamen aan de finale waren: BotTalk (Duitsland), Buster.ai (Frankrijk), Datamatic (Tsjechië), Geneea (Tsjechië), Krzana (UK), Labsense (Frankrijk), Loomi (UK) en smartocto (Nederland).

Reacties

Na de Challenge-finale waren er veel enthousiaste reacties van zowel persbureaus als mediatech bedrijven. Maar het is nog te vroeg om te zeggen of de gesprekken tussen persbureaus en technologiebedrijven tot concrete projecten zullen leiden. Er zijn in ieder geval veel vervolgbijeenkomsten gepland om verdere stappen te verkennen.

De finale van de MINDS International News Agency Challenge was alweer het 12e event van MediaMatters. 125 startups en scale-ups en meer dan 50 mediabedrijven namen deel aan deze evenementen.

Wil je meer weten over de Challenges van MediaMatters stuur ons dan een e-mail.