19 oktober 2017
nieuws immersive media Content

Virtual Reality – Waarom nu?

Laatste update: 30 mei '18 - 8:08

Zwem met (virtuele) dolfijnen in (echt) water, beleef de journalistiek van The Guardian alsof je het met eigen ogen ziet en laat je bekeren in de ‘Church of VR’ – allemaal op de VR Days Europe: 25, 26 en 27 oktober in Amsterdam.

Amsterdam, 18 oktober 2017 – De afgelopen jaren was er veel enthousiasme voor XR – de term die de lading dekt van virtual, augumented en mixed reality – vanwege de potentiële toepassingen die het bood voor gaming, film en porno. Inmiddels ziet het landschap er anders uit nu de steeds volwassener wordende technologie steeds vaker wordt toegepast in de meer fundamentele onderdelen van ons leven. Virtual Reality ontwikkelt zich als een drijvende kracht bij het moderniseren, verbeteren en toegankelijker maken van gezondheidszorg, onderwijs, bedrijfsmatige processen en kunst en cultuur. Net als wat we eerder zagen bij het internet en de mobiele telefoon zal XR een vaste waarde worden in het dagelijks leven.

VR Days Europe
Om de ontwikkeling en transformatie van XR te onderzoeken en te zien wat gaat komen is er een driedaagse conferentie in Amsterdam van 25 tot en met 27 oktober. VR Days Europe 2017 – Where Realities Meet– is de derde editie van een jaarlijks terugkerend festival waar virtual en augumented reality-content, -creativiteit en -innovatie centraal staan. Met verdiepende sessies, keynotes, workshops, een VR expo en seminars van ruim 100 experts op de gebieden van gezondheidszorg, technologie, business en kunst. Onderwie Philip Rosedale, de ontwikkelaar van Second Life en nu de CEO van het mede door hem opgerichte High Fidelity, professor Albert ‘Skip’ Rizzo, de directeur Medical Virtual Reality van de universiteit van Southern California, Toby Coffey, hoofd van de afdeling Digital Development van het National Theatre in Londen, Michael Gourlayvan Microsoft, Francesca Panettavan The Guardian, gespecialiseerd in digital immersive storytelling. Om maar enkele voorbeelden te noemen van leiders in het veld van XR die komen vertellen hoe hun deel van de industrie zich ontwikkelt.

De conferentie beslaat het volledige spectrum van de opkomende techniek en zijn toepassingen voor mens en maatschappij in vier te volgen tracks: Gezondheidszorg, Ondernemen, Wetenschap en de track Media, kunst en entertainment.