10 mei 2021
Young Media Professional Content Talent

Roxanne Herder (26): “Maak dingen uit eigen passie of fascinatie. Daar ga je vanzelf mee opvallen.”

Laatste update: 11 mei '21 - 9:09

Roxanne Herder is 26 jaar en werkt als camerajournalist bij het programma Kassa van BNNVARAAls Camjo staat zij achter de camera en krijgt ze de kans om dicht op de verhalen van mensen te zitten. Verder monteert ze en heeft ze regie over verschillende producties.    

Met een havodiploma op zak was Roxanne vastbesloten om journalistiek te gaan studeren. Na deze studie succesvol te hebben afgerond, is ze op zoek gegaan naar een baan. Een aantal vergeefse sollicitatiepogingen en freelanceklussen later, besloot ze een baan buiten de media aan te nemen. Iets waar ze achteraf spijt van had: “Als ik naar programma’s van BNNVARA keek dacht ik altijd: ‘Dit is wat ik ècht wil.” Werken in de media was dus een onvervulde droom voor haar. Terwijl vrienden langzaam begonnen te settelen op werkgebied, hakte zij de knoop door en meldde zich aan voor de BNNVARA AcademyRoxanne: “Vervolgens heb ik een jaar beleefd dat ik voor geen goud had willen missen.”   

Eigen documentaire 

In de commerciële wereld is veel mogelijk op het gebied van contentmarketingmaar het gaf Roxanne toch niet genoeg voeldoening. Zij haalt haar motivatie uit het maken van producties die maatschappelijk impact hebben en het verschil kunnen maken. Het maken van een documentaire was hierbij haar ultieme doel. BiBNNVARA heeft ze nu eindelijk de kans gekregen om deze droom te verwezenlijken.  

“Niemand gaat jou de kans op een eigen documentaire in de schoot werpen, daar moet je zelf voor strijden.” 

Roxannes documentaire gaat over de Natural Hair Movement in Nederland“Veel mensen met afrohaar hebben moeite met het accepteren van hun natuurlijke haar. Dat heeft te maken met aspecten als de westerse schoonheidsidealen, discriminatie en de slavernij. Door de strijd van deze movement zichtbaar te maken, hoopt Roxanne een verhaal aan het licht te brengen, waar veel mensen nog nooit bij stil hebben gestaan. Roxanne: “De docu vertelt het verhaal van een gepassioneerde harendokter uit Amsterdam, de strijd van de movementEn dat van haar moeder, want die heeft de strijdlust en de salon aan haar dochter overgedragen. 

Bekijk Roxannes documentaire De Harendokter op 3LAB. 

Kansen moet je creëren 

Ondanks het feit dat werken bij BNNVARA veel mogelijkheden biedt, liggen de kansen niet voor het oprapen. Volgens Roxanne moet je dingen ook zelf in beweging durven brengen“Niemand gaat jou de kans op een eigen documentaire in de schoot werpen, daar moet je zelf voor strijden.” Ook benoemt Roxanne dat je altijd jezelf moet blijven en dingen moet maken die je zelf interessant vindt. Daardoor heb je de meeste motivatie en creëer je kansen voor jezelf. Roxanne: “Maak dingen uit eigen passie of fascinatie. Daar ga je veel tijd in steken en uiteindelijk mee opvallen.”  

“Ik wil graag nog beter leren interviewen, filmen, monteren en storytellen, zodat ik vrijwel zelfstandig producties zou kunnen maken.”  

Fouten maken noemt Roxanne part of the job. Inzien wat je fout hebt gedaanheeft volgens haar ook weer meerwaarde. Roxanne: “Meestal zijn het de ‘Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan’-momenten die het meest leerzaam zijn. Hoe lekker het ook is als dingen lukkenje leert meer van de fouten die je zelf maakt.”  

Op de vraag wat Roxanne nog wil leren antwoordt ze: “Ik wil graag nog beter leren interviewen, filmen, monteren en storytellen, zodat ik vrijwel zelfstandig producties zou kunnen maken.”  

Hoewel de opnames voor De Harendokter net achter de rug zijn, heeft Roxanne het volgende idee alweer op de plank liggen. Wij zijn heel benieuwd! 

Young Media Professionals Community  

Voor de Young Media Professionals community interviewen wij elke maand een Young Media Professional. Bekijk hieronder eerdere edities. Wil je als eerste horen over de nieuwste vacatures, trends, tips en ontwikkelingen in de mediabranche? Word dan lid van onze YMP-community op LinkedIn! Wil je een samenvatting van de hoogtepunten en exclusieve kortingen? Meld je aan voor de YMP-nieuwsbrief.