5 maart 2021
prepr cms Data Content Tech

Prepr: de gouden combi van data en content

Laatste update: 22 mrt '21 - 8:08

De toekomst voor mediabedrijven en merken is data gedreven content management. Dat is de overtuiging van Jouko Huismans, CEO van Prepr. “Het draait allemaal om meer impact maken met je content. De grootste uitdaging is het opbouwen van een publiek rondom je merk met relevante content. Met de tools in Prepr kun je dat doen”, zei Jouko in de MediaMatters-radioshow.

Prepr, uit Utrecht, omschrijft zichzelf als ‘het datagedreven headless CMS’. In een headless CMS is er een scheiding tussen de content management-laag en de presentatielaag, zoals website of app. “Met ons CMS kun je content en data allemaal op één plek brengen en publiceren op de kanalen. Dat geeft je als uitgever of merk veel flexibiliteit”, aldus Jouko.

Interactie

De andere pijler van Prepr is het datagedreven deel. Prepr maakt gebruik van Graph database technologie die alle interactie data vastlegt. Jouko: “Zo weet je welke content welke interactie heeft met welke persoon. We kunnen deze data koppelen aan een individueel profiel. De combinatie van content, interactiedata en profiel stelt onze klanten in staat om meer impact te creëren. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde notificaties en aanbevelingen.”

Jouko Huismans (rechts) in de studio van New Business Radio.

Een van de grote trends die Jouko ziet in contentdistributie is personalisatie. “Dit is een groot ding aan het worden. Hoe kun je als uitgever een gepersonaliseerde ervaring bieden op verschillende touchpoints? Personalisatie, vooral in online kanalen, wordt key. Als je niet voor een betere, gepersonaliseerde ervaring zorgt, verlies je de concurrentie van anderen die dat wel doen. Maar personalisatie is geen doel op zich, het gaat om het creëren van betere diensten voor je klanten.”

Graph database

Prepr is een van de weinige kleinere bedrijven die gebruik maakt van een Graph-database. Waarom is deze technologie nog niet mainstream? Jouko: “Microsoft en Amazon zijn inmiddels toegetreden tot de Graph-database markt. Het is dus een volwassen markt. 70% van de Fortune 500-bedrijven gebruikt Graph. Maar het is niet erg sexy. De meeste van onze concurrenten gebruiken Graph niet, maar hebben relationele databases. Dat betekent dat ze moeten integreren met andere platforms voor bijvoorbeeld aanbevelingen.”

Het interview met Prepr in de MediaMatters-radioshow was alweer het derde in de serie Holland Finest. Dit is een initiatief van MediaMatters om de beste Nederlandse bedrijven in mediatechnologie en contentproductie een platform te bieden.

Luister hieronder naar het complete interview met Jouko Huismans van Prepr.