2 maart 2018
podcast mediamatters Business

“De mediasector moet de handen ineen slaan”

Laatste update: 18 mei '18 - 14:14

Samenwerken is bittere noodzaak in de mediasector. Daarover waren allen aanwezigen het roerend eens tijdens de lancering van Media Perspectives in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Frank Volmer, directeur van de STER was stellig. “Iedereen zou toch moeten zien dat het bovenliggende belang is om met elkaar, als een soort meubelboulevard, meer publiek te trekken. Ik denk dat je dat alleen kan doen door de handen ineen te slaan.”

Voor het programma MediaMatters op New Business Radio spraken we met vier betrokkenen: Ton van Mil, directeur van Media Perspectives, de Hilversumse wethouder Wimar Jaeger, STER-directeur Frank Volmer en de CEO van United, René Delwel.

Logische stap

Volgens Ton van Mil was de fusie van iMMovator en Hilversum Media Campus tot de nieuwe organisatie Media Perspectives een logische stap. “We hebben nu een geïntegreerd aanbod. Niet alleen het volgen en spotten van innovatie en het vertalen naar programma’s en projecten, maar ook de mogelijkheid om daar met talentproposities achteraan te komen. Er is een enorme behoefte aan talent in de media, echt nieuw talent.”

De Hilversumse wethouder Wimar Jaeger ziet de nieuwe fusieorganisatie als een eerste stap op weg naar een topinstituut voor talent en innovatie in Hilversum. “Media Perspectives moet de partijen die al actief zijn op het gebied van opleiding en innovatie samenbrengen zodat we met elkaar – als mediasector – een stap verder komen.”

Goede basis

Ook Frank Volmer, directeur van de STER, is positief over de fusie. “Ik denk dat Media Perspectives een van de manieren is om partijen in de media samen te brengen. Het is een hele goed basis om te zorgen dat de relevante partijen in de media elkaar ontmoeten en worden verbonden.”

René Delwel, CEO van United en bestuurslid van Media Perspectives, ziet ook organisatorische voordelen. “Eigenlijk is het zo dat iMMovator en Hilversum Media Campus elkaar aanvulden, maar niet gezamenlijk werden bestuurd. Dat was jammer, want het kan veel sterker. De impact kan veel groter zijn als je samenwerkt. En je kan het beste samenwerken als je één organisatie bent.”

Luister hieronder de naar de podcast van MediaMatters over de lancering van Media Perspectives.