9 april 2020

Techbedrijven Kiswe en Bkool organiseren virtuele editie Ronde van Vlaanderen

Ronde van Vlaanderen
Laatste update: 9 apr '20 - 9:09

Er zijn veel startups en scale-ups die door de coronacrisis lijden aan inkomstenverlies. Maar er zijn ook ondernemers die de vraag enorm zien toenemen. Zo ging de ronde van Vlaanderen virtueel door dankzij de Belgische scale-up Kiswe en het Spaanse BKool.

Het coronavirus heeft veel invloed op de sportwereld. Veel wedstrijden en toernooien zijn verplaatst of gecanceld. Ook de Ronde van Vlaanderen werd uitgesteld naar 2021. Maar er werd afgelopen zondag wel een virtuele editie gereden. De wedstrijd was live op tv te zien en werd ook op internet op verschillende plekken gestreamd.

De dertien profrenners stapten thuis op hun hometrainer voor de laatste 32 kilometer van de Ronde van Vlaanderen. Virtueel gingen zij de Oude Kwaremont en de Paterberg op. Greg van Avermaet was de winnaar van de eerste virtuele versie van de Ronde van Vlaanderen. Hij legde de 32 kilometer af met een gemiddelde van bijna 45 kilometer per uur.

Technologie van Kiswe en BKool

Flanders Classics en Sporza werkten voor dit concept samen met technologiebedrijven Kiswe en BKool. De unieke samenwerking begon toen Kiswe de CEO van Flanders Classics benaderde met het idee om een virtuele Ronde van Vlaanderen te organiseren. Met behulp van Kiswes remote productietechnologie werd dit live event op een toegankelijke manier in beeld gebracht. En met de technologie van Bkool werd het parcours ingeladen op het digitale platform van Bkool. Hier kwam Sporza bij als officiële zender. Hiermee was het team compleet om van dit virtuele wedstrijd een succes te maken.

Kiswe is geen onbekende van Media Perspectives

Kiswe is geen onbekende van Media Perspectives. Op dinsdag 21 april presenteren Jorre Belpair (CEO Kiswe) en Tomas van den Spiegel (CEO Flanders Classics) over de virtuele Ronde van Vlaanderen op het Cross Media Café.

Verder deed Kiswe in 2018 al mee aan het MediaMatters-programma. Ook zagen we het bedrijf het afgelopen jaar terug als winnaar van de innovatie-challenge voor het Eurovisie Songfestival. Naar ons idee een bedrijf waar we de komende tijd nog veel van gaan horen!