4 oktober 2019
Interview immersive media Virtual reality immersive zone Content

Ontdek de mogelijkheden van immersive in de Immersive Zone

Laatste update: 4 okt '19 - 14:14

Dit jaar organiseren XR lab en Media Perspectives voor het eerst een Immersive Zone. Van 7-11 oktober kan je, in de SWITCH op het Joop van den Endeplein, even ontsnappen aan de realiteit. Je kan opgaan in verschillende Virtual Reality (VR) werelden en games. Ook kan je je laten inspireren door verschillende experts die zelf hebben (mee)gewerkt aan een immersive productie. Kiki Kooijman en Tari Simonis zijn afgelopen weken druk bezig geweest met het opzetten van deze Immersive Zone en blikken in dit interview vooruit op de week.

‘’Iedereen enthousiast maken over immersive. Zo hoop ik dat mensen naar huis gaan na een bezoek aan de immersive zone’’ zegt Tari. Dat is ook het doel van het evenement; zoveel mogelijk mensen inspireren. ‘’Dit proberen we ook te doen door experts te laten vertellen over de learnings van de toffe projecten waaraan zij hebben meegewerkt en hun visie op AR/VR/MR,’’ voegt Kiki eraan toe.

Verschillende thema’s

‘’Elke dag van de week heeft zo zijn eigen thema. Zo willen we de verschillende mogelijkheden van immersive laten zien. Want Virtual Reality wordt het meest gebruikt in games, maar de techniek biedt ook kansen om mensen iets te leren over de wereld. Daarom hebben we voor verschillende thema’s gekozen. Games op maandag, interactive storytelling op dinsdag, immersive cinema op woensdag, art & learning op donderdag en op vrijdag is het thema sport” vertelt Tari.

Programma

Elke ochtend (m.u.v. maandag) start met een presentatie van een expert en vervolgens zijn er van 12:00-16:00 uur demo’s te ervaren. In de presentaties worden cases besproken waarbij specifiek het maakproces, de technische aspecten en de resultaten uitgelicht worden. Er is dan ook voldoende tijd en ruimte om vragen te stellen aan de expert.

Kiki: ‘’Het leuke aan de verschillende thema’s is dat het elke dag een ander soort publiek trekt. Op dinsdag vertelt Jolanda Dekkers (KRO-NCRV) over het innovatieve project ‘Zappmissie de tweede dimensie’.  Dit is een mooie combinatie van VR, videogame streaming en live interactie. Op woensdag gaat Cassandra De Klerck (Virtual Acting Studio) het hebben over hoe de toekomst van het acteren beïnvloed wordt door technische innovaties zoals VR. Donderdag is het thema art & learning en Marc van Hasselt (Novitas Heritage) komt dan presenteren over de combinatie van VR,  gamification en erfgoed.” Op vrijdag hebben we een internationale spreker vertelt Kiki enthousiast. Dan gaat Halvor Vislie, CEO van The Future Group, in op de rol van immersive in toekomstige programma’s en formats.  Kortom: er is genoeg te beleven.

VR Tennistoernooi

Aan het einde van de week wordt de Immersive Zone afgesloten met een VR tennistoernooi. In samenwerking met Media Park zijn bedrijven uitgenodigd om te strijden voor de titel. Op het Joop van den Endeplein zullen verschillende tennisveldjes gemaakt worden, waar de teams tegen elkaar spelen in VR. “Het lijkt ons een mooi beeld om straks al die mensen met een VR-bril op te zien sporten” zegt Tari lachend. Naast tennissen kan er ook geborreld worden, een mooie afsluiting van de Immersive Zone. Kiki en Tari zijn benieuwd hoe het zal lopen. ‘’We hebben er heel veel zin in!’’

Inschrijven voor de activiteiten in de Immersive Zone kan hier.

 

Dutch Media Week

De Immersive Zone in de SWITCH is in samenwerking van XR lab en Media Perspectives.  Het evenement is onderdeel van de Dutch Media Week. Dit is hét mediafestival van Nederland waar the heart of the story centraal staat. Van 4 t/m 13 oktober 2019 kan heel Nederland – van jong tot oud, van gebruiker tot professionele mediamaker – zich onderdompelen in, laten verrassen en inspireren door en leren met media. Van creatie en techniek tot de impact die media hebben op ieders leven. Een festival waarin bijzondere en actuele verhalen van – en over – media verteld en ontdekt worden.

Het festival wordt georganiseerd door Beeld en Geluid, in nauwe samenwerking met de gemeente Hilversum en Hilversum Marketing. www.dutchmediaweek.nl