7 juli 2020
nos daniel kegel mediamatters radioshow Business

Daniël Kegel: “We willen met nos.nl nummer 1 blijven”

Laatste update: 17 jul '20 - 8:08

Nos.nl was in mei de best bezochte nieuwssite van Nederland. Na jaren dat deze nieuwssite nu.nl voor zich moest dulden, heeft de NOS nu een neuslengte voorsprong. Het doel van Daniel Kegel, Hoofd Digitaal van de NOS, is om die nummer 1-positie vast te houden. Dat zei hij in de radioshow van MediaMatters op New Business Radio.

Daniël Kegel werkt sinds september vorig jaar voor de NOS. Daar heeft hij de leiding over een innovatief team van 25 mensen. Zij werken samen met de redacties aan de websites en apps voor onder andere NOS Nieuws, sport, het Jeugdjournaal en Nieuwsuur.

Tweakers

Daniël begon zijn carrière als medeoprichter en algemeen directeur van Tweakers en was directeur Digital Product Development en Senior Channel Manager bij DPG Media. Als spreekwoordelijke ‘vreemde eend’ in de Hilversumse mediawereld heeft Daniël vorig jaar het stokje van zijn voorganger Lara Ankersmit overgenomen. Toen de functie Hoofd Digitale Media bij de NOS op zijn pad kwam, zag Daniël het als een kans en een uitdaging om zich op productontwikkeling te focussen. Daar waar Lara Ankersmit op elk congres aanwezig was om de NOS te promoten, blijft Daniël liever achter de schermen.

Een bewuste keuze zo zegt hij zelf: “Ik ben niet zo goed in self-marketing. Maar ik denk dat zij, en daar ben ik ook eigenlijk wel heel dankbaar voor, de NOS als digitale partij enorm op de kaart heeft gezet de afgelopen paar jaar. Ik bedoel, zelfs bij mij had dat effect toen ze mij benaderde om deze baan te gaan doen. Er ging meteen een belletje rinkelen. Dat heeft daar voor een belangrijk deel wel mee te maken gehad. In die zin heeft zij inderdaad het pad voor mij geëffend. Het heeft zeker heel veel goeds gedaan voor de NOS, ook binnen de Tech Community.’’

Publieke omroep

Volgens Daniël is de overstap van een commercieel mediabedrijf naar de publieke omroep niet zo’n groot verschil. Ook bij de NOS wordt er gestreefd naar het maken van het best mogelijke eindproduct voor de gebruiker, dat was bij DPG Media niet anders.

Hij mist daarentegen wel af en toe de impuls van de markt, zoals bedenken hoe er verstandige bedrijfseconomische keuzes kunnen worden gemaakt. Daniël: “Daardoor ontstaat er ook meer creatieve vrijheid en kun je ook meer met dingen experimenteren, waardoor er weer mooie en nieuwe dingen tot stand komen. In de Publieke Sector wordt er selectiever gekeken naar wat er gedaan wordt en aan de hand daarvan duidelijke keuzes gemaakt.”

Daniel vertelt dat de NOS dit jaar geen grote nieuwe functionele dingen gaat lanceren. Natuurlijk komt er wel een aparte website voor de Tour de France eind augustus. Ook is het redesign van de website en app van de NOS in volle gang. Die zal naar verwachting in het najaar zichtbaar voor eindgebruikers zijn.

Samenwerking

MediaMatters maakt zich al jaren sterk voor meer samenwerking tussen mediabedrijven en start-ups en scale-ups. Daniël geeft aan dat er bij de NOS nog onvoldoende ruimte is voor een samenwerking met externe partijen. Dit heeft vooral te maken door de schaal van het bedrijf.

Daniël: ‘’Hoe groter een organisatie, hoe lastiger het is om dat vanuit de eigen organisatie op te brengen. Het überhaupt transformeren van een organisatie is ongelofelijk moeilijk. Er zijn meer mislukkingen dan succesverhalen van bedrijven die echt in staat zijn om zichzelf fundamenteel te veranderen, we hebben daar toch vaak een externe organisator voor nodig. Dat kan een start-up dan zijn die je dan toch net even met de eerste stapjes op weg helpt om te kijken naar waar je je markt kan verbreden en nieuwe toepassingen kwijt kan.”

Hij geeft aan dat hij dit graag anders zou zien: “Ik denk dat het als mediabedrijf belangrijk is om heel veel contacten te hebben in de start-up en scale-up sector, om te weten waar interessante initiatieven zitten. Om iemand te volgen waar je eventueel op kan inspringen door een kleine investering te doen en know-how kennis te leveren die ook voor zo’n start-up best wel nuttig kan zijn voordat zij ergens aan beginnen. Dan kun je veel makkelijkere experimenten in huis halen en heb je meteen bewijslast bijvoorbeeld naar je eigen management toe. Het wordt dan zoveel makkelijker om funding binnen je eigen organisatie te krijgen dan dat je dat nog helemaal van de grond af zelf moet gaan uitvinden.”

Beluister hieronder het hele interview met Daniël Kegel.

New Business Radio · Innovatie in de mediasector – MediaMatters 2 juli 2020

MediaMatters is een programma op New Business Radio van Bert Kok en Rick van Dijk over innovatie in de media. Momenteel heeft MediaMatters een zomerstop, De volgende MediaMatters-uitzending zal zijn op donderdag 3 september tussen 16:00 en 17:00 uur.