25 oktober 2017
Interview Content

Pim van Valkengoed over wat mainstream media van Twitch en Hearthstone successen kunnen leren

Laatste update: 18 mei '18 - 12:12

Het online kaartspel Hearthstonewordt wereldwijd door meer dan 70 miljoen spelers gespeeld. Hearthstonespelers en andere gamers gebruiken Twitchals middel om in contact te komen met hun fans. Voor velen een onbekende wereld. Hoe gaat dit in zijn werk? Wij spraken Pim van Valkengoed, de Nederlandse kampioen Hearthstone en eigenaar van Twitch kanaal monkelidtvmet bijna 2.000 volgers. Hij is een van de sprekers van het Cross Media Café ‘Wat doet de jeugd?’dat dinsdag 31 oktober georganiseerd wordt door iMMovator en Beeld en Geluid.

Hearthstone is een online strategisch kaartspel ontwikkeld door Blizzard. Blizzard heeft ook games ontwikkeld zoals World of Warcraft, Starcraft en Diablo III. Het is een online trading card game met in de hoofdrol de figuren en voorwerpen uit de World of Warcraft game.

De community van Hearthstone is enorm en Pim heeft een grote schare fans die hem volgen. Hij vertelt dat hij met verschillende kanalen contact heeft met zijn fans. ‘’Ik gebruik onder andere social media zoals facebook en twitter. Twitter is wel het meest gebruikte platform in de Hearthstone wereld. Daarnaast kan ik met mijn fans praten op Twitch.tv tijdens de livestreams!’’

Twitch

Twitch, ’s werelds grootste videoplatform en community voor gamers, met meer dan 45 miljoen gebruikers per maand, biedt volgens Pim verschillende kansen. ‘’De reden dat ik begonnen ben met livestreamen is puur om de wereld te laten zien hoe goed ik in Hearthstone ben. Om aandacht te krijgen van andere spelers, teams en sponsoren moet je een platform hebben waar je kan laten zien wat je kan. Daarnaast is Twitch een perfect platform om exposure te creëren voor sponsoren. Hoe meer mensen kijken, hoe interessanter het wordt voor sponsoren om te investeren.’’

Pim geeft aan dat het daarnaast ook een perfect platform is om binding te krijgen met fans en kijkers. ‘’Het is live en er een chat is zodat je gelijk vragen kunt beantwoorden en interactie kunt hebben met de kijkers tijdens het spelen. Dat is natuurlijk onmogelijk bij een Tv-uitzending, maar via Twitch.tv de normaalste zaak van de wereld.’’

Bekijk Zoo chilling stream 🙂 van monkeloidtv op www.twitch.tv

Meer viewers dan mainstream media

Andere media kunnen volgens hem van dit platform leren omdat het met hele beperkte middelen meer viewers trekt dan mainstream media. “Alle content creators die livestreams maken op Twitch.tv hebben niets meer dan een computer, webcam en een microfoon. Het heeft daarnaast ook nog een compleet ander verdienmodel wat de jeugd van tegenwoordig waarschijnlijk heel interessant vindt. Je kan namelijk kiezen of je betaalt voor content of dat je het gratis kijkt. De keuze ligt bij de kijker en niet bij de maker van de content.’’

Daarnaast geeft hij aan dat mainstream media nogal eens een verkeerd beeld schetsen van gamers, waardoor deze community zich niet meer aangesproken voelt door deze media.

“Op 95% van de talkshows, nieuwsprogramma’s etc. wordt een vooroordeel over gamers uitgesproken. Hierbij worden woorden gebruikt als ‘verslaafde’ en ‘nerds’. Dit zorgt ervoor dat jeugdige kijkers al snel hebben van: je snapt er niks van, ik ga wel naar mijn eigen wereld Twitch.tv waar ik wel normaal behandeld wordt.’’

Benieuwd naar het verhaal van Pim? Kom 31 oktober naar het gratis toegankelijke Cross Media Café ‘Wat doet de jeugd’waar hij meer vertelt over zijn interactie met fans.