22 oktober 2019
Blog immersive media immersive zone Content

Dit was Immersive Zone – 5 beelden

Immersive Zone © Paul en Menno Ridderhof
Laatste update: 30 okt '19 - 8:08

Tijdens de Dutch Media Week toverden wij, vanuit XR Lab, de SWITCH om tot een Immersive Zone. Mensen konden ervaren welke dingen er allemaal mogelijk zijn met immersive technologie. Van entertainment tot learning en van alleen kijken tot een complete workout: elke dag had een thema. In de SWITCH waren toffe demo’s en ook iedere ochtend een inspiratiespreker. Aan het einde van de week pakten we groots uit met een virtual reality tennistoernooi. En omdat één beeld meer zegt dan 1000 woorden, laten we je nu in vijf beelden de Immersive Zone zien.

Beeld 1 – Talks

Jolanda Dekkers (KRO-NCRV), Cassandra de Klerck (Virtual Acting Institute), Marc van Hasselt (Novitas Heritage) en Halvor Vislie (The Future Group). Dit waren de sprekers die in de Immersive Zone een talk hebben gehouden. Onderstaande foto is gemaakt op woensdag tijdens de presentatie van Cassandra de Klerck. Haar presentatie ging over hoe de toekomst van acteren wordt beïnvloed door technische innovaties zoals VR/AR.

Immersive Zone demo's © Paul en Menno Ridderhof
© Paul en Menno Ridderhof

Beeld 2+3 – Demo’s

Iedere dag waren er andere demo’s te ervaren in de SWITCH. Met deze foto willen we je laten zien dat virtual reality niet alleen een solo-beleving hoeft te zijn. Op maandag lieten we verschillende VR-games zien, waaronder Keep Talking and Nobody Explodes van Steel Crate Games. In deze game ziet de persoon met de VR-bril op een bom en hij/zij heeft vijf minuten om deze te ontmantelen. De andere spelers hebben een papieren handleiding met daarin de oplossingen voor de puzzels. Degene met de VR-bril heeft dus de hulp nodig van de andere spelers en moet zo goed mogelijk omschrijven wat hij/zij ziet. Zo zit er bijvoorbeeld een puzzel in met draden op de bom. Welke draad moet je dan doorknippen?

Immersive Zone demo's © Paul en Menno Ridderhof
© Paul en Menno Ridderhof

Maar… iemand anders plezier zien hebben, is ook een mooi gezicht.  En soms al een attractie op zich. Op onderstaande foto zie je VR-installatie ‘De Schommel’ van Happy Ship. Als je de HTC Vive bril opzet, beland je in de reusachtige historische Aa-kerk in Groningen.  De schommel hangt aan touwen op ongeveer 30 meter hoogte. Door ook in de ‘echte’ wereld te schommelen kom je steeds hoger en hoger. En als je durft, kan je zelfs zo hard schommelen dat je over de kop gaat.

Immersive Zone demo's © Paul en Menno Ridderhof
© Paul en Menno Ridderhof

Beeld 4 + 5 – Virtual Reality Tennistoernooi

Samen met Media Park pakten we de laatste dag van Immersive Zone groots uit. Het Joop van den Endeplein werd omgebouwd voor het allereerste VR tennistoernooi op het Media Park! Natuurlijk inclusief gras, tennisnetten en een podium. Verschillende organisaties op het Media Park streden hier voor de allereerste VR Grand Slam titel.

Er kwamen dus geen tennisrackets en tennisballen aan te pas in de échte wereld. Maar deze waren er wel zodra je de Oculus Quest op had gezet. Jij en je tegenstander waren de enige die daadwerkelijk zien wat er in de wedstrijd gebeurde. Het publiek ziet alleen hoe jij je best doet om de bal binnen het speelveld te houden en probeert het je tegenstander zo moeilijk mogelijk te maken.  En we kunnen je verklappen… dat ziet er hilarisch uit.

Immersive Zone VR Tennistoernooi © Paul en Menno Ridderhof
© Paul en Menno Ridderhof

Tennissen in virtual reality kan met de game Sport Scramble van Armature Studio. De controller van de Oculus Quest gebruik je als tennisracket, de snelheid en de hoek bepaalt waar de bal terecht komt. En het team van Dobbi deed dat als beste. Zij gingen er met de winst vandoor en mogen zich nu ‘VR Grand Slam Champion’ noemen. Gefeliciteerd Dobbi!

Immersive Zone VR Tennistoernooi © Paul en Menno Ridderhof
© Paul en Menno Ridderhof

We vonden het geweldig om in een week zoveel mensen de kracht van immersive te laten ervaren en even te laten ontsnappen aan de realiteit. Immersive Zone is een initiatief van MBO College Hilversum – ROC van Amsterdam, Mediacollege Amsterdam en Media Perspectives. Gecoördineerd vanuit XR lab.