27 juni 2018
nieuws Data

Talpa Network start wetenschappelijk onderzoek naar ‘Data Driven Creativity’

Laatste update: 10 jul '18 - 8:08

Talpa Network gaat de komende jaren met het topconsortium Kennis en Innovatie van de topsector Creatieve Industrie, TKI CLICKNL, een flagshipproject uitvoeren. Dit wetenschappelijk onderzoek heeft als doel om data zodanig te ontsluiten dat creatieve professionals de consument met relevante content kunnen bedienen. Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) en John de Mol, Founder van Talpa Network, ontmoetten elkaar vandaag bij een werkbezoek aan het bedrijf in Hilversum. Daarbij was er ook aandacht voor de start van het project, wat ondersteund wordt door NWO en de ministeries EZK en OCW.

De oproep die recent is geopend (een ‘call for proposals’), moet leiden tot de ontwikkeling van een onderzoeksvoorstel. Door data van Talpa Network op nieuwe wijzen toegankelijk te maken, worden nieuwe inzichten verkregen. De inzichten helpen bij het ontwerpen van evidence based strategieën voor de ontwikkeling van nieuwe content en distributiemodellen.

Van consument naar producent

Het medialandschap is de afgelopen decennia drastisch veranderd. Terwijl het aantal media distributie kanalen enorm is toegenomen, is het publiek onvoorspelbaar en gefragmenteerd geworden. Consumenten bewegen zich wanneer zij zelf willen, op het device van hun keuze naar de content waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Daarnaast stellen de technologische ontwikkelingen hen in staat om interactief bij te dragen aan het produceren en toevoegen van content. Organisaties als Talpa Network hebben behoefte aan het verkrijgen van betrouwbare en toepasbare inzichten in de data van verschillende soorten gebruikers, rekening houdend met de autonomie en privacy van gebruikers.

Kennis en Innovatie in de Creatieve Industrie

In 2017 presenteerde CLICKNL de nieuwe Kennis- en Innovatieagenda voor de topsector Creatieve Industrie, een van de topsectoren van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Daarbij werd ook de ambitie uitgesproken om een aantal flagshipprojecten te starten: inspiratieprojecten die illustreren wat het belang van onderzoek is binnen de creatieve industrie, voor zowel de economie als de samenleving. De agenda geeft richting aan het onderzoek binnen de creatieve industrie in de jaren 2018-2021. Daarbij zal ook de verbinding worden gelegd met de Nationale Wetenschapsagenda.

Meedoen als onderzoeker?

Onderzoekers uit verschillende disciplines kunnen zich inschrijven; data science, psychologie, mediastudies, informatica, informatiekunde, human media technology, multimedia en interactietechnologie. Voor het project is een budget beschikbaar van €460.000. Onderzoekers kunnen tot 23 augustus 2018, 14.00u, hun cv’s en motivatie indienen.
Kijk voor meer informatie over de call op de website van NWO.