13 juli 2018
Dutch Sports Tech Bootcamp Interview sport & live events Content Tech

Ángel Figueroa Mayordomo over Ligas en de Dutch Sports Tech Bootcamp

Ángel op het podium van Hashtag Sports
Laatste update: 28 apr '20 - 15:15

Rondom Hashtag Sports, ’s werelds grootste sports media & innovation conference, werd de Dutch Sports Tech Bootcamp georganiseerd. Ligas is één van de acht bedrijven die de unieke kans kreeg om deel te nemen aan de Dutch Sports Tech Bootcamp.  Ángel Figueroa Mayordomo was daar namens Ligas aanwezig. Na New York kwam hij zijn ervaring met ons delen in Hilversum.

De geschiedenis van Ligas

Ángel vertelt dat het idee voor Ligas bij hem en zijn drie voetbalvrienden tot stand kwam uit de wens om hun professionele talenten te combineren met hun jeugdpassie voor sport. De ambitie van de start-up is om de ervaring van professionele sporters aan amateursporters te bieden.

Ligas begon groot. Het idee was om de behoefte van alle gebruikers in sportclubs en competities samen te brengen op één platform. Een platform om competities te organiseren en beheren, de ranking van teams bekijken en sponsoren aandacht geven, alles met het doel om clubs tijd en geld te besparen. Het samenbrengen van verschillende sportorganisatoren in een platform heeft echter als nadeel dat zij de teams uit elkaars competities kunnen benaderen. “Het concept was te veel en te groot. We hadden niet goed nagedacht over de structuur van ons systeem” zegt Ángel. Ligas hervatte zich door inzet van hun developers voor een ‘customised project’ in New York. Hierdoor ontstond genoeg marge om een verbeterd product te ontwikkelen.

“Wij maken technologie toegankelijk voor alle sportsclubs”

Ligas biedt nu vooral op maat gemaakte digitale oplossingen aan sportclubs. Daarnaast biedt het bedrijf een eigen product in vorm van een website en mobiele app bouwer die zij aanbieden als ‘software as a service’. Dat betekent dat klanten onderhoud, service en support van hun digitale kanalen volledig uitbesteden aan Ligas, in een abonnementsvorm naar gebruik in plaats van het eenmalig aankopen.

Dit vloeit voort uit ‘lessons learned’ in het eerste jaar. Veel sportclubs en competities hebben geen zin of tijd voor het beheren van hun websites of apps, maar moeten het wel doen. Ze zoeken dan niet naar efficiëntere manieren om het zelf te doen, maar naar iemand die het voor hen doet. Dankzij Ligas kunnen zij zich focussen op dingen die zij belangrijk vinden. Daarmee heeft Ligas een goed format bedacht die past bij de digitale behoeften en sportclubs en competities. Ángel benadrukt dat het ze daadwerkelijk tijd en geld kan besparen.

“Je hoeft geen Ajax of KNVB te zijn om te innoveren”

Ángel kwam laatst langs een pop-up store van Swapfiets. Een bedrijf dat drie jaar geleden is opgericht door studenten. Het idee is heel simpel: voor een vast bedrag per maand heb je altijd een werkende fiets.

Volgens Ángel is dit een goed voorbeeld van een interessant businessmodel. “Je ziet in sport en tech een aantal innovaties, maar de service die je erbij verleent is de manier waarop je je kan onderscheiden.” Ligas is in feite een Swapfiets model voor sportclubs en competities.

Ángel op het podium van Hashtag Sports
Ángel op het podium van Hashtag Sports

Ligas biedt een betaalbare website en app template die in de basis behoefte voorziet van alle sportclubs en competities. Het biedt tevens een basis waaruit je nieuwe technologie en innovaties kan implementeren. Zoals ‘player tracking’ sensoren of je eigen NFC betaalsysteem.

“Je hoeft niet alles zelf te doen”

Ángel wilde graag mee naar New York om te peilen welke wensen en behoeften er zijn op de Amerikaanse markt. Een van zijn nieuwe inzichten is dat content van atleten steeds belangrijker wordt. In Amerika wordt volgens Ángel, in tegenstelling tot Nederland, veel samengewerkt om merken en competities onder de aandacht te brengen bij fans. De sportbonden en sportclubs werken samen om nieuwe innovaties te vinden en te implementeren en hierin staat de ‘fan experience’ centraal. Zo maakt bijvoorbeeld de NBA alle websites voor de teams en doen ze samen de scouting voor nieuwe digitale oplossingen. “Door samen te werken is er meer ruimte voor innovatie richting de fans. Daar kunnen we in Nederland van leren” zegt Ángel.

Het leukste aan de Dutch Sports Tech Bootcamp vond Ángel het ontmoeten van de andere Nederlandse bedrijven. Het lacht er zelf een beetje om, omdat hij hiervoor natuurlijk niet naar New York had gehoeven. “Een congres is slechts een congres, het gaat om de mensen die je ontmoet”. Ángel was ook onder de indruk van het bezoek aan de NBA, en hoe ze omgaan met innovatie. Algeheel gezien een goede ervaring die volgens hem nieuwe ideeën en energie brengt om door te groeien.

Ángel bij de NBA
Met de deelnemers van de Dutch Sports Tech Bootcamp op bezoek bij de NBA

De Dutch Sports Tech Bootcamp

De Dutch Sports Tech Bootcamp is een initiatief van Halve Maen, georganiseerd door het Consulaat-Generaal in New York en B. Building Business in samenwerking met Media Perspectives,  HUP – Humans Unlocking PotentialAmsterdam ArenATNO en Hashtag Sports. Dit project kreeg een bijdrage uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) in het kader van het innovatieprogramma SAX.

EFRO