3 december 2020

Vier vragen aan Ellen Kieft, P&O adviseur bij de VPRO: “Door onze ‘VPRO-school’ wordt het DNA van de omroep doorgeven aan nieuw talent”

Laatste update: 8 dec '20 - 13:13

Afgelopen maand is VRPO partner geworden van Media Perspectives. En daar zijn we trots op! Wij waren benieuwd hoe de VPRO omgaat met nieuw talent, welke HR-punten er momenteel op de agenda staan en welke HR-trends er zijn voor 2021. We spraken erover met Ellen Kieft, P&O adviseur.

Ze ziet het als een belangrijk onderdeel van haar functie om mensen binnen de organisatie goed met elkaar te laten samenwerken. Ze biedt graag begeleiding aan medewerkers met loopbaan- en opleidingsvragen, maar denkt ook mee wanneer er vraagstukken op de werkvloer zijn zoals een moeizame onderlinge samenwerking of een verstoorde werk-privé balans.

Hoe probeert de VPRO nieuw talent aan te trekken en te behouden?

“We zijn bezig om, in samenwerking met andere omroepen, opnieuw een traineeproject te starten. Om andere doelgroepen te bereiken maken we tegenwoordig ook meer gebruik van social media voor het delen van openstaande vacatures en doen we mee met projecten van stimuleringsfondsen.

We hebben binnen de VPRO een ‘VPRO-school’. Om het DNA van de omroep door te geven en de creativiteit aan te wakkeren, wordt er door de VPRO-school met regelmaat trajecten georganiseerd, gericht op programmaontwikkeling. Verder kunnen alle medewerkers, ook met een tijdelijk contract,  gebruik maken van (interne) workshops op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en trainingen op hun eigen vakgebied.”

 Welke HR-vraagstukken/punten staan er nu bij jullie op de agenda?

“We willen meer inzetten op het stimuleren van de ontwikkeling van eigen medewerkers. Dit doen we door in-company trainingen aan te bieden, maar ook door de voortgang van (ontwikkel)gesprekken tussen medewerker en leidinggevende beter te gaan monitoren. Daarnaast willen we de verdere professionalisering van leidinggevenden gaan stimuleren.

Ook de werving van divers talent is een belangrijk punt op de agenda. We willen komend jaar een talentanalyse (TMA) en een speciaal programma voor young professionals inzetten.”

Welke fundamentele veranderingen heeft de coronacrisis teweeggebracht binnen HR?

“Waar voorheen alleen incidenteel werd thuisgewerkt, blijkt dat het merendeel van de medewerkers nu graag één of meerdere dagen structureel thuis wil blijven werken. Dat vraagt om een gedegen thuiswerkbeleid, nieuwe manieren van communiceren en andere manieren van leidinggeven.

Een uitdaging voor ons ligt ook bij een goede onboarding van nieuwe medewerkers. We merken dat zij moeite hebben met het inwerktraject doordat ze nauwelijks op kantoor kunnen komen. We moeten zoeken naar een oplossing die past bij de toekomstige manier van werken.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste HR-trends die opgevolgd moeten worden in 2021? 

“Organisaties moeten op zoek gaan naar nieuwe manieren van werken om met elkaar in contact te blijven. Behoud of aanpassing van de bedrijfscultuur zal in 2021 een vraagstuk worden. Ook na de coronacrisis zal er meer structureel thuis gewerkt worden, waardoor het leidinggeven op afstand een punt van aandacht blijft. Hierbij denk ik eveneens aan arbotechnische vraagstukken die nu ineens aan de orde zijn bij het creëren van thuiswerkplekken. En bijvoorbeeld aan verdere digitalisering om werken op afstand mogelijk te blijven maken. Uiteraard is ook de work-life balance van medewerkers, meer dan ooit, belangrijk om in de gaten te houden.”

 

Wat dat betreft is er komend jaar dus veel werk aan de winkel op HR-gebied. Wij zijn benieuwd wat 2021 ons gaat brengen en houden jullie op de hoogte van ontwikkelingen!