Ton van Mil (Media Perspectives): “Versneld naar de toekomst”

Laatste update: 17 dec '20 - 12:12

Corona heeft ons allemaal geraakt en toch komen we er sterker uit! In de media-industrie was eerst nog wat aarzeling over wat het tempo moest zijn om volledige “online” te gaan. Die aarzeling is omgezet in versnelling. Wij, als consumenten, als burger, als professional, zijn massaal online gegaan. “Digital Transformation” is geen toekomst meer, we zitten er middenin. Sterker nog: we versnellen met de introductie van kunstmatige intelligentie (AI) naar de volgende stap: “Intelligence Transformation”, zoals in ons laatste Cross Media Café werd gezegd.

Ik wil graag iedereen in onze industrie een groot compliment maken. Wat een enorme veerkracht hebben we met elkaar laten zien! In razend tempo zijn beperkingen in de productie omgezet naar nieuwe innovatieve manieren om content te maken. Na een korte schaarste in content aanbod, is dat razendsnel omgebogen. Met nieuwe formats en kwalitatieve content zijn ook de reclame inkomsten fors hersteld.

Zijn er dan helemaal geen verliezers dit jaar? Die zijn er jammer genoeg wel. Pijnlijk is de situatie voor de evenementen- en culturele sector. Alle creativiteit ten spijt, is daar enorm veel verloren dit jaar. Inmiddels is het einde misschien wel in zicht maar niet dichtbij. Daar kan geen veerkracht tegenop en moet vaccinatie het antwoord gaan geven. Laten we iedereen die in deze sectoren werkzaam is, een hart onder de riem proberen te steken. En natuurlijk zodra het kan met een bezoek ondersteunen.

Voor Media Perspectives wordt het een uitdagend jaar. Al onze evenementen hebben we online gebracht. We blijven er goed in slagen u te bereiken en veel van het werk is “gewoon” doorgegaan. Samen met u zijn in de Fieldlabs belangrijke stappen gezet met de introductie van AI. Daarnaast zijn we erin geslaagd een belangrijk positie te verwerven in de Nederlandse AI coalitie. Daar bereiden we ons voor op een paar bijzondere en grote projecten komend jaar die zijn gericht op het versnellen van datagedreven werken en de introductie van AI.

2021 wordt een mooi jaar voor de media-industrie. Ik wens u er een succesvolle toekomst in!

Door: Ton van Mil, algemeen directeur Media Perspectives