2 oktober 2017
Blog immersive media Content

Het aanbod van virtual-, augmented- en mixed reality op IBC

Laatste update: 30 mei '18 - 13:13

Met meer dan 1700 standhouders in 15 hallen en dit jaar bijna 58.000 bezoekers is het op IBC niet eenvoudig om tussen de bomen het bos te zien. Daarom organiseerde iMMovator dit jaar verschillende tours, waaronder die in het kader van de track Immersive Media, geleid door Pieter Siekerman (Siekerman Technology). De focus lag op het aanbod van virtual-, augmented- en mixed reality op de beurs.

iMMovator IBC Tour Immersive Media from iMMovator on Vimeo.

De tour begon met een bezoek aan Accedo, waar goed te zien was hoe een partij die de focus heeft op traditionele platte video, de vertaalslag maakt naar een nieuw platform en video in virtual reality. Vervolgens liet TNOspin-off Tiledmedia zien hoe 360-graden surround video in VR op zeer hoge kwaliteit te streamen en af te spelen is. Met hun technologie bereiken ze niveaus die normaal gezien onmogelijk zijn vanwege beperkingen in bandbreedte en in de devices.

Zoals ieder jaar was er ook dit keer in de Future Zone veel te vinden op het gebied van Immersive Media. In de buurt van het Future Reality Theather, waar gedurende meerdere dagen veel presentaties daarover gegeven zijn, stond Generic Roboticsmet een populaire demo van haptic feedback, om een VR-ervaring te verreiken met het gevoel dat je echt iets aanraakt. Het bcom Institute of Research and Technologyhad ervoor gekozen om hun multi-player VR onderzee-ervaring te tonen. Op het gebied van augmented en mixed reality had DoubleMeeen opstelling voor AR video conferencing met een aantal Kinect sensors voor 3D capture en een HoloLens voor visualisatie staan.

Liquid Cinemaen VOYSYS VRhebben er beide voor gekozen om oplossingen te vinden voor uitdagingen waar makers van 360-graden video in de praktijk tegenaan lopen. Liquid Cinema met de focus op hoe om te gaan met dat je niet weet naar welke kant je publiek kijkt en VOYSYS VR met hoe je een goede livestream opzet wanneer je veel 360-graden camera’s in gebruik hebt.

Tenslotte liet Fraunhofer hun ontwikkelingen op het gebied van lightfield technologie zien, die het mogelijk maakt om enige bewegingsvrijheid te hebben in een video, waar het gezichtspunt normaal vast staat. Het was wel duidelijk te zien dat deze technologie nog veel doorontwikkeling nodig heeft. Nokia daarentegen toonde hun volledige productie-ready oplossing voor video, van 360-graden camera’s en bewerking tot streaming en players.

Al met al was er duidelijk een tweede fase van ontwikkeling te zien. Waar het voorheen vooral ging over de basis van het werken met virtual-, augmented- en mixed reality, wordt nu gewerkt aan producten die nodig zijn gebleken nu die eerste fase z’n einde nadert. De ontwikkelingen staan nooit stil, dus volgend jaar is er ongetwijfeld weer allerlei interessant nieuws te zien op IBC.