20 maart 2019
cross media cafe immersive media Content

De grootste immersive theaterproductie van Nederland, wij waren erbij

Laatste update: 3 apr '19 - 9:09

Wij waren erbij: de zoektocht naar Thomas Vreeswijk in Fort 1881. In het immersive theaterproject Tracing Thomas word je door de politie aan het werk gezet. Samen met ongeveer 100 andere deelnemers probeer je de vermissing van Thomas op te lossen. Dit speelt zich allemaal af op een bijzondere erfgoedlocatie, namelijk: Fort 1881 in Hoek van Holland.

Tracing Thomas is de grootste immersive theaterproductie van Nederland en ieder geval tot de zomer te ervaren in fort 1881. Cas Ketel en ik, Tari Simonis reisden af naar Hoek van Holland voor deze 2,5 uur durende real life game. In deze blog deel ik onze ervaring met immersief theater.

De locatie, ruim 100 kilometer verderop zorgde al voor nieuwsgierigheid. In hoeverre zou deze echt een rol spelen in de ervaring? Ook waren we benieuwd naar de verhouding van gaming en theater. Is het meer te vergelijken met een interactieve theatervoorstelling of met een escape-room? In deze blog zullen we niets verklappen over het mysterie, dat moet je zelf maar zien op te lossen. Wel willen we je meer vertellen over deze bijzondere combinatie van erfgoed, gaming en theater.

Zodra je de locatie betreedt, word je ingedeeld bij één van de politie-inspecteurs. Na een korte briefing over de vermissing gaan we het geheimzinnige fort in. De verschillende groepen hebben een eigen ruimte in het fort. Hier krijgen we een zaklamp, een plattegrond van het fort en een overzicht van acteurs in het fort. Deze kon je goed gebruiken in de donkere gangen en ruimtes. Aan ons de taak om de relatie met Thomas te ontdekken en onze weg te vinden naar de verschillende ruimtes in het fort. Tijdens de zoektocht ontmoet je onder andere klasgenoten, vrienden en de ouders van Thomas.

Samenwerken en informatie delen

Het fort, de verschillende personages en de verhaallijnen zijn te groot om in je eentje aan de slag te gaan. Daarom moet je echt de mysteries onderverdelen in je team. Hoe zat het met de relatie tussen Thomas en…? Heeft iemand ruimte 506 al bezocht? Samenwerken en informatie delen is essentieel. Op die manier kan je steeds gerichter mensen ondervragen en op zoek naar aanwijzingen.

Op een gegeven moment betrapte ik mezelf erop dat ik zeg: “Ik weet het niet, dat moet je even aan ‘de mannen van DNA’ vragen”. Ik kende de namen van deze teamgenoten niet, maar ik vond het vanzelfsprekend dat alle vragen rondom DNA bij hen terechtkwamen. Dit was immers hun ‘expertise’ en niet die van mij. Eigenlijk bijzonder en grappig hoe makkelijk ik in het spel opging en comfortabel ik was met mijn rol.

Tracing Thomas

Erfgoed, theater en gaming

Achteraf spraken we met Joël Vegt, de gamedesigner van Tracing Thomas. Ik was erg benieuwd of de acteurs de verschillende scenés steeds opnieuw opvoeren in de verschillende ruimtes of dat het plaats- en tijdsafhankelijk is wat je meekrijgt. “Tracing Thomas is non-lineair, dat wil zeggen dat alle scenes naast elkaar lopen en de volgorde niet uitmaakt” vertelt Joël. Dit maakt het voor deelnemers nog belangrijker om de informatie die ze hebben te delen, anderen hebben dit vermoedelijk nog niet gezien/gehoord. Ook voor de acteurs is het een uitdaging. Zij moeten weten wat de andere acteurs vertellen aan het publiek, want zij krijgen hierover vermoedelijk vragen.

Tracing Thomas

Verder was ik nieuwsgierig naar de rol van de erfgoedlocatie. Er is in Tracing Thomas een duidelijke koppeling te merken met Fort 1881. Maar wat was er eerder: de locatie of het script? Joël vertelt dat het idee voor Tracing Thomas er al 2,5 jaar is, maar dat het verhaal wel echt aangepast is aan deze locatie. “Nederland heeft tientallen forten, waarom kiezen jullie dan voor een fort helemaal in Hoek van Holland?” was mijn vervolgvraag. Joël glimlacht en vertelt dat er al een stuk minder opties zijn als je zoekt naar een fort met zoveel lege kamers en mogelijkheden voor dit soort evenementen. “En Fort 1881 was beschikbaar. Een mysterieuze en spannende locatie die past bij het verhaal”. Al hebben de 107 kamers en de vele geheime gangen ook nadelen. “Ik vind het jammer dat we op sommige plekken verboden toegang-borden moeten plaatsen. In het ideale plaatje wil je iedereen laten ronddwalen in het fort”.

Escape-room of interactieve theatervoorstelling?

Naar ons idee is Tracing Thomas een real life game. Het is een combinatie van game-elementen met interactief theater. Tracing Thomas is een totaal andere wereld waar je voor 2,5 uur instapt. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en er zitten duidelijk game-elementen in. Zo heb je gezamenlijk het doel om Thomas te vinden en krijg je een actieve rol in deze zoektocht. Je moet in gesprek met personages en op zoek naar bewijsmateriaal. Om verder te komen moet je puzzels oplossen, verbanden zien en samenwerken. Het onderscheidt zich van een escape-room door de non-lineaire opzet. Door de verschillende personages en ruimtes wordt het heel ‘levend’.

100 unieke ervaringen

Ondanks dat 100 mensen hetzelfde doel hadden en hiervoor moesten samenwerken, denk ik dat iedereen een unieke ervaring heeft. Toen Cas en ik onze ervaringen met elkaar deelden, had ik al door dat we andere dingen gezien, gehoord en gedacht hebben. Ik denk dat er ’s avonds bij het eten 100 unieke ervaringen over Tracing Thomas zijn gedeeld.

 

Zelf meedoen aan Tracing Thomas? Dit kan in ieder geval tot de zomer. Lees hier meer informatie over de speeldata.

Op 12 maart spraken gamedesigner Joël Vegt en theaterproducent Danny van Zuijlen op het Cross Media Café Immersive Storytelling. Hier vertelden acht mediamakers over innovatieve manieren om verhalen te vertellen. Lees hier het verslag.