13 december 2018
podcast mediamatters radioshow growthmatters Business

Gooi en Vecht wil ondernemers met groeiambitie helpen met hun volgende stap

Laatste update: 28 mei '19 - 12:12

In de regio Gooi en Vechtstreek moeten meer middelgrote bedrijven komen. Dat zei Joost de Koning van de gemeente Hilversum in de eerste editie van GrowthMatters op New Business Radio. Er zijn volgens hem veel ZZP’ers in de regio, een beperkt aantal kleinere bedrijven en een klein aantal grote bedrijven. Maar de groei van kleinere bedrijven (2 tot 9 werknemers) naar middenbedrijven (10 tot 100 werknemers) blijft achter. De Koning: “Juist om die doorgroei te bevorderen, steunen de acht gemeenten in regio Gooi en Vecht het programma GrowthMatters.”

“We hebben als gemeenten in de regio gekeken naar wat we kunnen doen om die groei mogelijk te maken”, aldus De Koning. “De ondernemers moeten het uiteindelijk zelf doen, maar we kunnen wel een betere voedingsbodem creëren. GrowthMatters is een van de onderdelen van het stimuleringsprogramma, naast bijvoorbeeld fieldlabs. Je ziet dat ondernemers die met vragen zitten en op zoek zijn naar hun volgende stap, nu een landingsplek hebben.”

Growth Matters

Jeroen Burger, CEO van Edge Technologies in Hilversum, behoort met zijn bedrijf echt tot de doelgroep van GrowthMatters. Toch is hij tot nu toe niet met het programma in aanraking gekomen. “Ik heb wel al een paar keer contact gehad met de gemeente Hilversum. Maar ik ben zeker geïnteresseerd in de netwerk-functie die GrowthMatters heeft.”

Joost de Koning erkent dat er nog wat moet gebeuren aan de bekendheid van het programma. “We willen toe naar een programma dat niet zo zeer van een gemeente is, maar van de hele regio Gooi en Vechtstreek. We willen een programma faciliteren voor en van ondernemers. Dit zijn de eerste stappen. Je moet klein beginnen. Het liefst zagen we dat de hele regio het gisteren al wist, maar dat is helaas niet zo. Het is ook een kwestie van lange adem en we hebben ook bescheiden middelen.”

Als je innoveert, ben je aan het bouwen”

GrowthMatters is volgens Jeroen Burger vooral van belang voor nieuwe activiteiten van zijn bedrijf. “We hebben een nieuw bedrijf Timecheckers opgericht. Als je innoveert, ben je aan het bouwen. En dan is interactie met andere partijen heel belangrijk. Met mogelijke nieuwe opdrachtgevers, met collega-ondernemers en financiers. Maar ook helpen met netwerken. Daarin kan GrowthMatters echt een rol spelen.”

Naast GrowthMatters zijn er nog meer activiteiten van de regio om innovatieve ondernemers met groeiambitie te helpen, zegt Joost de Koning. “We zijn nu ook bezig met een ‘Werkplan Werklandschappen’. Daarbij willen we bedrijven hier in de regio onder meer helpen met huisvesting. Er is bijvoorbeeld veel behoefte aan bedrijfsruimte in het middensegment, zo vanaf 400 vierkante meter.”

Heel belangrijk is volgens Joost om ondernemers in de regio Gooi en Vechtstreek ook aan te khaken bij andere programma’s zoals in Amsterdam en Utrecht. “Er worden daar bijvoorbeeld allerlei challenges georganiseerd waarbij geld beschikbaar is voor ondernemers om nieuwe ideeën uit te voeren. Zichtbaar maken wat al bestaat, daar ligt voor ons nog wel een uitdaging.”

Dit was de eerste editie van het programma GrowthMatters op New Business Radio. Het is de bedoeling dat er in 2019 nog 6 uitzendingen volgen.

Luister hieronder naar het hele interview met Joost de Koning en Jeroen Burger op Spotify.

Je kunt de uitzending ook beluisteren op Soundcloud.