2 november 2017
Blog Business

Verslag Cross Media Café Wat doet de jeugd (deel 2)

Laatste update: 20 nov '20 - 12:12

Nieuwe kanalen bieden nieuwe mogelijkheden om de jongere te bereiken. In het tweede deel van het Cross Media Café wordt de zaal bijgepraat over zelf GIFjes maken, Twitch en Fantube. Plus aandacht voor kracht en valkuilen van het online mediagebruik.

Deel 2: Nieuw formats, nieuwe interacties, nieuwe kanalen met presentaties van Ineke Middag (Beeld en Geluid), Martijn Winkler (VERTOV), Eugene Hendrikx (Fantube.me), Brigitte Jansen (Beeld en Geluid) en Pim van Valkengoed over Twitch.

Beeld en Geluid en Nieuws of Nonsens

Ineke Middag, Hoofd van het Museum van Beeld en Geluid, heet alle bezokers ook van harte welkom namens Beeld en Geluid. Ze noemt twee belangrijke hoogtepunten voor het instituut in de afgelopen periode. De Westerbork-film die Beeld en Geluid in beheer heeft, is door de Unesco toegevoegd aan het Memory of the World-register. En het project Radiogarden is bekroond met de prijs Most Innovative Use of Archive tijdens de FIAT/IFTA Archive Achievement Award in Mexico. Op de website radio.garden kunnen luisteraars internationale radiozenders ontdekken op een interactieve wereldbol. In totaal zijn er zo live 15.000 radiozenders te beluisteren.

Middag nodigt vervolgens alle bezoekers uit voor een preview van de nieuwe tentoonstelling Nieuws of Nonsens die op 2 november van start gaat. Dit jaar fuseerde Beeld en Geluid met het Persmuseum, waardoor het instituut nieuws in een nog breder historisch perspectief kan plaatsen. De tentoonstelling gaat over thema’s als nepnieuws, het belang van journalistieke principes en uitermate geschikt voor het opdoen van een broodnodig stukje mediawijsheid.

Ineke Middag (Beeld en Geluid) @ CMC Wat doet de jeugd? from iMMovator

Bekijk hier de video van Beeld en Geluid.

Tagged van VERTOV laat keerzijde van social media zien

Martijn Winkler, creative director van VERTOV, presenteert Tagged, een film over een meisje van 14 en haar smartphone over de impact die het heeft als je de controle verliest over de content die wordt gedeeld. Deze korte film ging in premiere op het Nederlands Filmfestival. De film gaat over jongeren, maar is niet speciaal voor jeugd bedoeld, stelt Winkler. Als contentmaker was hij gefascineerd door de contrasten rond het gebruik van de smartphone: de intimiteit versus de openbaarheid, de virtuele wereld versus de fysieke buitenwereld, het grote creatieve potentieel versus de negatieve impact die overmatig gebruik van de smartphone op je leven kan hebben. Voor het maken van de film werkte Winkler met een cast van jongeren. Op basis daarvan trok hij enkele conclusies:

  • Wat doet de jeugd? De jeugd weet het zelf niet. Ze doen maar wat. Analyseren heeft geen zin.
  • Er is zoiets als een social media-etiquette, strenge ongeschreven regels over het gebruik van social media. Als je ergens samenkomt, post je bijvoorbeeld nooit gelijk een foto op Instagram. Op Snapchat kan dat wel.
  • Jongeren hebben een gevoel van schaamte over hun telefoongebruik, vergelijkbaar met de schaamte die iemand kan hebben over roken.
  • Iedereen kent voorbeelden van mensen die last hebben gehad van cyperpesten, shaming of beelden die ongewenst viral zijn gegaan
  • Bij de jongeren thuis zijn er weinig regels over telefoongebruik.

Winkler pleit ervoor om het gesprek met kinderen aan te gaan over verantwoord telefoongebruik, zodat de vele creatieve mogelijkheden ervan vooral een verrijking voor het leven vormen in plaats van een bedreiging. De film staat eind november online op 3Lab-online.

Martijn Winkler (VERTOV) @ CMC Wat doet de jeugd? from iMMovator

Bekijk hier de video van VERTOV.

Een persoonlijke boodschap van je idool via Fantube

In de tijd dat Eugene Hendrikx, founder/CEO of Fantube.me, samenwerkte met bekende Youtubers als Enzo Knol ontdekte hij dat fans er alles voor over hebben om contact te komen met hun idool of favoriete artiest, bijvoorbeeld voor een handtekening of een persoonlijke boodschap. Hendriks vertelt dat de artiesten zelf ook in contact willen komen met hun fans, maar dat dat – met voor de heel grote namen – lastig is in verband met tijd, reizen, privacy en de grote hoeveelheid aanvragen. Dat bracht Hendrikx op het idee om Fantube.me te starten, een site waar je persoonlijke berichten van bekende artiesten kunt bestellen. Wie al meedoen zijn Armin van Buuren, Marco Borsato en Dirk Kuyt.​ In een schermpje kan de aanvrager kort wat informatie geven over zichzelf of over degene voor wie hij de videoboodschap aanvraagt. De artiest bepaalt de prijs: gratis, een bepaald bedrag of voor het beste bod. De opbrengst gaat naar een goed doel. De app is bedoeld voor iedereen met een brede fanbase, ook bijvoorbeeld sporters. Het verdienmodel voor Fantube zelf is gerelateerd aan de mate waarin de artiest er zelf aan wil verdienen. In dat geval gaat er een percentage naar Fantube. Het platform kan whitelabel worden geleverd voor video-merchandizing of aan bijvoorbeeld clubs die zelf het contact met de fanbase willen onderhouden.

Eugène Hendrikx (Fantube) @ CMC Wat doet de jeugd? from iMMovator

Bekijk hier de video van fantube.me.

GIFje maken met Open Beeld van Beeld en Geluid

Brigitte Jansen, projectleider en specialist interactieve presentatievormen van Beeld en Geluid vertelt over de hernieuwde populariteit van het GIFJe, het bewegende plaatje. Op giphy.com/benglabs experimenteert Beeld en Geluid met beelden uit hun eigen archief samen met kunstenaars, zoals Kiszkiloszki. In het online lab kun je zelf GIFJes maken of bekijken. Op openbeelden.nl vind je materiaal waarvan Beeld en Geluid de rechten heeft en dat zonder kosten mag worden hergebruikt. Jansen stelt dat Beeld en Geluid als taak heeft om archieven te beheren, maar ook om beeld te verspreiden. Zodra Beeld wordt hergebruikt, krijgt het een andere betekenis en dat is ook weer interessant voor het archief. Bronvermelding wordt zeer op prijs gesteld. De GIFjes op Giphy zijn al 94 miljoen keer bekeken.

Brigitte Jansen (Beeld en Geluid) @ CMC Wat doet de jeugd? from iMMovator

Bekijk hier de video van Beeld en Geluid.

Via Twitch meekijken met online gamers

Pim van Valkengoed is de Nederlandse kampioen Hearthstone, een online kaartspel dat wereldwijd gespeeld wordt. Van Valkengoed heeft zijn eigen kanaal op Twitch en geeft commentaar bij e-sportevents. Bij navraag via de Kahoot-app bleek 35% van de bezoekers van het Cross Media Café niet te weten wat Twitch is. Bij Twitch draait het om gaming. Via het platform kun je meekijken met gamers en e-sport events volgen. Goede gamers kunnen hun eigen kanaal starten. Via Twitch kun je 1-op-1 contact hebben met de gamer via bijvoorbeeld chat. Waar in het buitenland veel prijzengeld beschikbaar is en toernooien worden georganiseerd, komt e-sports in Nederland maar moeilijk van de grond. Van Valkengoed wordt gesponsord door een Zwitsers bedrijf dat zijn reizen bekostigt als hij naar buitenlandse toernooien gaat en hij krijgt inkomsten uit zijn Twitch–kanaal. Twitch heeft wereldwijd 15 miljoen actieve bezoekers per dag. De finale van the online game League of Legends op Twitch werd bekeken door 43 miljoen mensen over de hele wereld. Van Valkengoed studeert Economie & Logisiek, maar wil daarna naar een traininghuis in Zwitserland om zijn speltechniek te verbeteren.

Pim van Valkengoed (Nederlandse kampioen Hearthstone) @ CMC Wat doet de jeugd? from iMMovator

Bekijk hier de video van Pim van Valkengoed.