7 juni 2016
verslag sport & live events Content

Verslag Expertsessie MJC Spectacular Live Events

Laatste update: 18 mei '18 - 12:12

Tijdens het Media Jaarcongres zijn er diverse expertsessies gehouden. Deze expertsessie gaat over Sport en Media-innovaties. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen voor het kijken en het beleven van (sport)evenementen? Hoe kan amateurvoetbal groter gemaakt worden? Wat kun je met VR om de thuiskijkers beter mee te laten genieten en hoe kan je thuisanalisten beter faciliteren? Wat is de marketingstrategie van Ajax? Al deze vragen en meer is tijdens deze sessie besproken en kun je hieronder terug lezen.

Freek van ’t Ooster presenteert Spectacular Live Events

iMMovator introduceert tijdens de 10e editie van het Media Jaarcongres een nieuwe richting. Wij gaan verder met een focus op 4 tracks. Eén van de tracks is “Spectacular Live Events” en wordt geïntroduceerd door Freek van ’t Ooster van iMMovator. “Live zal voor ieder mediabedrijf van groot belang blijven in de toekomst. Het live meebeleven van sport en grote evenementen, maar ook de inzet van media om bezoekers voor, tijdens en na het event enthousiast betrokken te houden. Op locatie én op afstand. En natuurlijk om hun enthousiasme te delen met anderen.” ‘Spectaculair Live Events’ is vorig jaar al door iMMovator in de steigers gezet in het open innovatieprogramma met Amsterdam ArenA, TNO en Hogeschool van Amsterdam, onder de naam SAX (“Spectacular Arena eXperiences”). “Een programma als dit kan niet zonder sterke partners. De Amsterdam ArenA is voor ons het belangrijkste fieldlab”, aldus

Van ’t Ooster, “maar uiteindelijk gaat het om opschaalbare diensten en concepten, die niet alleen in de ArenA worden toegepast, maar juist ook in andere stadions, andere sporten en andere evenementen. Nationaal én internationaal.”

De rest van de Expertsessie Sport en Media-innovaties gaat dieper in op onderzoek en innovaties dat plaatsvindt in het Fieldlab ArenA. SAX Programma

De Amsterdam ArenA wordt in de komende jaren verbouwd en stelt zich tegelijkertijd open als “Fieldlab voor innovatie. Dat loopt in ieder geval door tot 2020 wanneer de verbouwde ArenA ook gastheer van het EK is. De ArenA wordt een soort “smart city” in het klein. Met gebruik van Artificial Intelligence (AI) zullen mensen entree verleend krijgen en begeleid worden naar hun zitplek. Mocht het ergens te druk worden, kan met behulp van AI crowd control uitgevoerd worden. Dit kan door gebruik te maken van smart beacons die bepalen waar het rustig en/of juist te druk is. Deze passen het licht op specifieke plekken automatisch aan, zodat mensen zich richting de gewenste plek verplaatsen. Ook neemt ArenA grote stappen op het vlak van duurzaamheid. Uiteraard door gebruik van zonnepanelen, maar ook door een stroomvoorziening gebaseerd op meer dan 1.000 hergebruikte Nissan Leaf-auto-accu’s. Naast al deze eigen ontwikkelingen, is de Arena ook een platform voor het testen van nieuwe ontwikkelingen.