28 februari 2018

Media Perspectives wil de partner zijn in de transformatie van de mediasector

Laatste update: 28 mrt '19 - 13:13

iMMovator en Hilversum Media Campus slaan de handen ineen en gaan samen verder als Media Perspectives. Krachtenbundeling, samenwerken en verbinden zijn volgens de nieuwe organisatie het noodzakelijke antwoord op de uitdagingen waarvoor de mediasector staat.

Dinsdag 27 februari werd Media Perspectives gepresenteerd tijdens het event ‘100 jaar Mediastad’ in Beeld en Geluid. Media Perspectives wil de partner zijn voor mediabedrijven als het gaat om een duurzame toekomst in de digitale transformatie. Met Media Perspectives ontstaat een organisatie die de mediasector versterkt op de thema’s talent, business development, data science en nieuwe content-vormen.

Sector in transitie biedt kansen voor samenwerking

De mediasector transformeert in rap temp en Media Perspectives wil in dat proces de verbindende factor zijn. Directeur Ton van Mil: “Wij geloven in de kracht van samenwerking: Samen delen we kennis, zetten we de stip aan de horizon, leggen we verbinding tussen bedrijven onderling en overheden, en kunnen we zorgen we voor een gezond klimaat waarin individuele mediabedrijven actief kunnen inspelen op en profiteren van de ontwikkelingen in de markt”.

Data en ‘the war on talent’ zijn bijvoorbeeld issues die bij steeds meer bedrijven naar voren komen. “Mediaconcurrentie is al lang geen nationale zaak meer. Nederlandse bedrijven moeten echt samenwerken om een vuist te maken. Talentontwikkeling is een mooi domein daarvoor”, beaamt René Delwel, directeur van United en lid van de adviesraad van Media Perspectives.

Bundeling van kennis, business en talent

Media Perspectives zet zich in voor een gezonde sterke en bloeiende mediasector. Bovenaan de agenda staan de thema’s: talent, data, business, technologie en content. Door de bundeling van kennis, business en talent kan de organisatie geïntegreerde programma’s aanbieden waarin die elementen samenkomen. Tijdens de lancering kondigde Van Mil aan dat er onder meer gewerkt wordt aan een fieldlab op het gebied van data. Ook komt er een serie trainingen voor professionals in de media-industrie. Daarnaast krijgen de ijzersterke, inhoudelijke evenementen (zoals het Cross Media Café en Media Jaarcongres), die de sector boeien en binden, een vervolg bij Media Perspectives. Verder is er een uniek Talent Development Program in de vorm van een traineeship en koppelt het succesvolle MediaMatters start-ups aan mediabedrijven om samen te werken aan innovatie.

Media Perspectives is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de gemeente Hilversum. Wethouder Wimar is blij met de fusieorganisatie. “Het constant trainen van vakmensen is voorwaarde om te kunnen reageren op snelle veranderingen en nieuwe technologie in de media. Die technologische vernieuwing willen we in de ‘media valley’ laten bloeien, zodat de media van morgen, en van de toekomst, vaak uit Nederland en Hilversum komen. Daarom is ook het betrekken en opleiden van de toekomstige generatie media makers van essentieel belang. Dat moeten we samen doen, krachten bundelen, niet ieder voor zich. Ik zie in het samengaan van iMMovator en Hilversum Media Campus de aanzet tot een nieuw topinstituut voor talentontwikkkeling en innovatie. Een belangrijke stap om onze mediasector in de voorhoede van de digitale contentproductie te houden.”

Lees hier een interview met Mir Wermuth en Ton van Mil, directie Media Perspectives in Broadcast Magazine