11 december 2019
Hackathon media hack day Data Talent

Eerste Media Hack Day geslaagd voor alle partijen

Laatste update: 15 dec '19 - 14:14

Op 6 december organiseerde Media Perspectives de eerste Media Hack Day in studio 6 op het Media Park. Studenten en starters werden gevraagd met hun team in één dag een datamodel of applicatie te ontwikkelen voor Ster waarmee online kijkgedrag voorspeld wordt. Hiermee kan Ster passende reclame bieden op NPO Start, zonder het gebruik van cookies. Het team Lavalamp, bestaand uit studenten van Hogeschool Rotterdam, won de hackathon. Hun oplossing: een like/dislike button onderaan elke commercial waarmee kijkers zelf kunnen aangeven welke advertentie zij vinden passen bij de content. Daarmee zorgt deze oplossing voor extra ‘datageneratie’ en betere doelgroepsegmentatie.

Rick Hoving, projectleider strategie en innovatie, is vanuit Ster betrokken als casepartner van de Media Hack Day. “Media Hack Day bood me een mooie kans om een casus waar ik zelf bijna niet aan toe kom, voor te leggen aan een groep enthousiaste, jonge IT-ers. Hoewel er maar één team kon winnen, zaten er voor mij in alle oplossingen nieuwe inzichten die interessant zijn voor Ster. Het winnende team blonk uit in de simpele en originele oplossing die ze bedacht hebben”.

Deelnemers Media Hack Day
Deelnemers van de Media Hack Day

De teams bedachten in tien uur tijd een oplossing voor de casus van Ster. De oplossingen werden gepitcht voor de jury bestaand uit Frank Volmer (Ster), Joost Negenman (NPO), Frank Visser (Media Perspectives) en Axel Vogel (Simpel). Het winnende team kreeg een prijs ter waarde van €750 per persoon.

Vervolg in 2020

Mir Wermuth, directie Media Perspectives, blikt ook terug op een geslaagde eerste editie van Media Hack Day. “ICT studenten denken niet meteen aan de media-industrie als toekomstig werkveld, terwijl veel mediabedrijven met complexe IT-processen bezig zijn. Door middel van deze hackathons willen we aanstormend IT talent kennis laten maken met de media-industrie. Als ik kijk naar de enthousiaste reacties van de deelnemers hebben we een goed visitekaartje achtergelaten. En dat smaakt naar meer: in 2020 zijn we van plan om meer Media Hack Days te organiseren”.

Geïnteresseerd om deel te nemen aan de volgende Media Hack Day? Kijk hier voor meer informatie.