5 augustus 2019
Blog Kunstmatige intelligentie Data

Vijf toepassingen van AI – juli

Laatste update: 12 aug '19 - 9:09

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt kansen voor onze samenleving. Bijvoorbeeld voordelen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiëntie. Maar hoe ziet een dagelijks leven met kunstmatige intelligentie eruit? Lees in deze blog vijf inspirerende toepassingen van kunstmatige intelligentie die we in juli tegenkwamen.

1. Robotvoetbal

Helaas geen goud voor onze Oranje Leeuwinnen in het WK-voetbal. Maar dankzij een ander voetbalteam wisten we alsnog wereldkampioen te worden… Het robotteam van TU Eindhoven deed mee aan de RoboCup, het wereldkampioenschap Robotvoetbal. Van 2-8 juli werd er in Australië gestreden voor de titel.

Zodra het fluitsignaal klinkt, moeten de robots volledig zelfstandig voetballen. De robots speelden vijf tegen vijf op een veld van 18 bij 12 meter met een echte voetbal. De finale werd een spannende wedstrijd tegen het Chinese team Water. Uiteindelijk won het Nederlandse team met 6-4.


De competitie wordt als sinds 1997 georganiseerd. De TU Eindhoven stond voor de twaalfde keer op rij in de finale en pakken nu voor de vijfde keer de titel.

2. FaceApp

Deze toepassing mag niet ontbreken in het lijstje van juli: FaceApp. Gaat er al een lampje branden? In het kort: dankzij gezichtsherkenning is het mogelijk om je foto’s te transformeren. Hierbij kan je denken aan het wisselen van geslacht, kapsel of leeftijd.

Eerst verschenen er overal berichten van foto’s met een ouderdoms-filter. Later verschenen er vooral berichten in de media over het privacygevaar. De privacyverklaring van de app geeft de Russische ontwikkelaar van de app vrij spel met data van de gebruikers. Zoals: foto’s, IP-adres, identificatienummer van je telefoon en nog meer. Dus ben je bewust van de risico’s van het downloaden van deze app.

3. AI Portraits

Vergeet FaceApp… het resultaat van de toepassing van het MIT-IBM Watson AI Lab is indrukwekkend EN ze lijken meer te geven om privacy. Met deze toepassing kan je foto’s veranderen in geschilderde portretten. En na het uploaden van foto’s naar de server, voor het genereren van een portret, worden de bestanden direct verwijderd.

Voor deze transformatie trainden onderzoekers een Generative adversarial network (GAN) met 45.000 portretten vanaf de renaissance tot het heden. Deze database bevat een groot aantal stijlen; van Rembrandt tot Titiaan en van Gogh. De nadruk ligt op portretten uit het 15de-eeuwse Europa. Het resultaat mag er zeker zijn! Dit is trouwens dezelfde techniek die wordt gebruikt bij deepfakes en voor het AI kunstwerk dat vorig jaar werd gekocht voor 432.500 dollar.

Het systeem was op moment van schrijven overbelast door het vele verkeer. Maar als het goed is, kan je hier binnenkort weer je foto’s omtoveren tot een klassiek schilderij.

4. Online pesten tegengaan

Instagram wil een stappen nemen tegen pesten. Op het moment dat gebruikers een vervelende reactie plaatsen wil het social media-kanaal dat je daar nog eens over nadenkt. Het bedrijf gaat kunstmatige intelligentie inzetten om reacties vooraf te analyseren. Als het systeem vermoedt dat je iets onaardigs zegt vraagt het: “Weet je zeker dat je dit wilt plaatsen?” De automatische interventie geeft gebruikers de kans om hun opmerking ongedaan te maken. De nieuwe functie wordt voorlopig uitgerold voor Engelse berichten. Of we de toepassing ook voor Nederlandse teksten krijgen is nog onduidelijk.

Ook test Instagram of gebruikers zelf meer invloed moeten krijgen op de berichten op hun posts. De app start met een proef genaamd Restrict. Instagram merkt dat jonge gebruikers vaak pesters niet blokkeren omdat dit de situatie kan laten escaleren. Daarom komt Instagram met Restrict. Iemand met een Restrict-label kan wel commentaren plaatsen, maar deze zijn voor de rest niet zichtbaar. Daarnaast kunnen ze niet zien wanneer de gebruiker online is op Instagram.

5. Buitenspelen stimuleren

Een heel ander soort toepassing is het project ‘Spot’ van New Deal Design. Deze toepassing laat zien dat we met kunstmatige intelligentie kinderen kunnen stimuleren om buiten te spelen. Spot is een apparaatje uitgerust met een camera, pico-projector en met kunstmatige intelligentie.

Het is bedoeld voor kinderen van 4-9 jaar en je kan er objecten, levende wezens of fenomenen mee vastleggen. Door gebruik te maken van beeldherkenning en een 3D-camera is het apparaatje in staat te vertellen over de dingen die de kinderen zien. Aan het eind van de dag verbindt Spot alle geïdentificeerde objecten met elkaar tot een uniek verhaal. Spot draait om ontdekken en groeien. Bij langdurig gebruik leert het systeem ook over de tempo’s en interesses van een kind. Op basis van het leertempo en leeftijd van het kind worden de verhalen steeds complexer.

Er bestaat al een proof-of-concept. Meer weten? We hebben eerder een uitgebreid artikel over Spot geschreven.

Nieuwsgierig naar meer toepassingen van kunstmatige intelligentie? Bekijk hier de vijf toepassingen uit juni.