26 mei 2020
cross media cafe Content Data Business

De nieuwe rol voor publiek in coronatijden

Laatste update: 26 mei '20 - 11:11

De coronacrisis hakt er ook in de mediasector flink in. Veel bedrijven zijn zoekende naar nieuwe concepten en mogelijkheden om hun publiek te kunnen bedienen. En dat zorgt voor een hoop creativiteit. Van een virtueel publiek in het televisieprogramma Even tot Hier, tot het online samenbrengen van de lokale gemeenschap voor een feestje. In het Cross Media Café op 19 mei kwamen vier formats aan de orde waarin het publiek op een nieuwe manier een rol speelt.

Creatieve rol voor het publiek

Videoplatform TikTok is met 3,5 miljoen gebruikers in Nederland hot and happening. Het aantal ‘video views’ in Nederland komt uit op het ongeloofelijke aantal van 12,3 miljard per maand. In België is dat toch nog 8,7 miljard.

“We hebben een algoritme dat net zo goed werkt als het stofje in Pringles-chips. Je blijft eten”

Met name onder de jongere doelgroep met de leeftijdgrens van dertien jaar is de app op dit moment razend populair. Daar komt volgens de director brand strategy TikTok bij Creator Network International BV, Paulo Lopes Escudeiro, wel steeds meer verandering in: ‘’Ik spreek ook al met mensen van 35 die de app gebruiken.’’

De essentie van TikTok is de creativiteit van het publiek. Wat de app juist zo bijzonder maakt is dat het algoritme zelf bepaalt welke inhoud we te zien krijgen. Verder zijn in Nederland twintig tot vijfentwintig moderators actief die de content monitoren. Video’s met de juiste tone of voice worden soms wel in een korte tijd miljoenen keren bekeken, daar heb je niet eens veel volgers of leads voor nodig. Als je video bij genoeg mensen aanslaat, wordt deze ook aan kijkers buiten je netwerk aangeraden. Zo kan het gebeuren dat video’s ineens viral gaan.

TikTok draait in tijden van corona niet alleen om entertainment. Door het miljoenenbereik onder jongeren, is het platform ook geschikt voor serieuzere boodschappen. Zo is de hulp van influencers ingeschakeld om hun fans te herinneren aan de anderhalve-meter-afstand regel en het regelmatig wassen van de handen. In Nederland zijn er hashtags geïntroduceerd, waaronder de hashtag #blijfthuis.

Het platform zag het licht als de Chinese social-media app ‘Musical.ly’ en onderging in 2018 zijn naamsverandering naar TikTok. Dat wil zich veel meer richten op de internationale markt. Kortgeleden werd dan ook bekend gemaakt dat de Amerikaan Kevin Mayer in de rol van CEO de overstap van het streamingplatform Disney+ naar TikTok heeft gemaakt.

Schermafbeelding van Paulo Lopes Escudeiro © Media Perspectives

Live televisie in een andere dimensie

Het satirisch tv-programma ‘Even tot hier’ wordt normaalgesproken opgenomen met een live publiek. Toen de coronacrisis begon, stonden de makers, waaronder Evelien Heus, dan ook voor een lastige opgave. Want een uitzending maken zonder publiek, dat werkt toch niet?

Na een brainstormsessie met Marten Hylkema van MHB-producties en United besloten ze om een ‘virtueel publiek’ uit te proberen. Mensen konden inbellen en zo deelnemen aan de live uitzending. Om dit goed te laten verlopen heeft MHB-producties de standaard Zoom technologie omgebouwd naar een studio setting, met meer mogelijkheden. Ook het inloggen voor het publiek moest zo makkelijk mogelijk zijn. Marten Hylkema: ‘Je moet zorgen dat het helemaal dummy proof is voor de gebruikers, zodat er niks fout kan gaan.’’

Een uitdaging was eventuele vertraging op de lijn. Dit moest koste wat het kost voorkomen worden. Juist voor een satirisch programma, waarin veel grappen worden gemaakt, kan een paar seconden vertraging de interactie tussen de studio en het publiek totaal verstoren.

“Mensen van vlees en bloed voor je neus is wel echt anders”

Het leukste vond Evelien dat iedereen zo enthousiast meedeed. Ze had niet verwacht dat het publiek uitgebreid mee zou zingen wanneer dat gevraagd werd, maar dit gebeurde wel degelijk. Volgens Evelien is een virtueel publiek niet de toekomst, maar zijn ze er wel veel flexibeler door geworden: “Waar je normaalgesproken een hele cameraploeg op iemand zou afsturen wanneer je die in een uitzending wil hebben, heb je nu een methode die veel makkelijker is en er waarschijnlijk wel in gaat blijven.” De technologie trekt al veel belangstelling van andere programmamakers en omroepen, dus een virtueel publiek gaan we in de toekomst ongetwijfeld vaker zien.

Schermafbeelding van Evelien Heus en Marten Hylkema © Media Perspectives

Persoonlijke beeldverhalen van Nederlanders in coronatijd

Een campagne waar iedereen aan mee kan doen is Verhalen uit het Hart van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Hier worden beeldverhalen verzameld die de impact van het coronavirus op ons dagelijks leven laten zien.

“Met verhalen uit het hart willen we verhalen van burger vastleggen in deze bijzondere tijd” vertelt Valentine Kuypers, conservator bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.  Zo vind je in dit collectieve mediageheugen video’s van verlaten plekken, creatieve thuiswerkplekken, ‘corona-etentjes’ en thuis workouts. Dit zodat we nu en in de toekomst kunnen zien hoe we leven in deze coronatijd. Inmiddels zijn er 80 bijdragen binnen, maar daar mag nog meer bij. Zodat het echt een collectie wordt die representatief is aan deze tijd.

Schermafbeelding van beeldverhalen op Verhalen uit het hart © Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

4300 Houtenaren dansen vanuit hun eigen huiskamer

Arthur Vierboom, medeoprichter van Omroep Houten, vertelt dat corona tijd pittig is voor hen is. De omroep wordt voornamelijk gerund door oudere vrijwilligers, die na invoering van de maatregelen ineens thuis moesten blijven. Het jonge team dat overbleef, merkten na een aantal weken dat mensen weer erg de behoefte kregen om dingen samen te doen. De omroep wilde daar graag gehoor aan geven en kwam op het idee om huiskamers op een digitale manier met elkaar in verbinding te brengen. Met het initiatief Heel Houten Danst ‘plakten’ ze als het ware de huiskamers aan elkaar en creëerden zo een plek voor de gemeenschap om samen te komen.

Mensen konden via Zoom naar de studio bellen en vervolgens waren zij te zien in de uitzending. Een DJ zorgde voor muzikale begeleiding, dus er werd uitgebreid gedanst. Tenminste, dat was de bedoeling. Arthur vertelt: “Sommige mensen deden helemaal niks, die keken gewoon 30 minuten alleen maar in de camera. Grappig om te zien dat mensen dan toch gewoon het gevoel willen hebben dat ze erbij horen, dat ze ergens onderdeel van zijn.” In totaal dansten er maar liefst 4300 Houtenaren mee.

Schermafbeelding van Arthur Vierboom © Media Perspectives

Meer online Cross Media Cafés

Dit is het verslag van het tweede online Cross Media Café. Het vorige online Cross Media Café ging over innovatie in coronatijden. Hier kun je het verslag lezen. Tot de zomer organiseren we nog drie online Cross Media Cafés.

Hopelijk zien we je daar!