Business

MediaMatters

Het programma MediaMatters van Media Perspectives koppelt uitdagingen van mediabedrijven aan innovatieve oplossingen van internationale startups en scale-ups. Ze kunnen dan samen aan nieuwe producten en diensten werken of de bestaande business van mediabedrijven verbeteren. Deze startups en scale-ups zijn op zoek naar partners om te groeien, de mediabedrijven willen oplossingen om hun business verder te helpen.

MediaMatters zoekt voortdurend naar voor mediabedrijven relevante startups en scale-ups en legt deze vast in een database waar inmiddels meer dan 2.000 startups in zitten. Terugkerende thema’s zijn: Data, AI, AR/VR, Blockchain, Engagement, Video en Monetising. MediaMatters heeft een uitgebreid internationaal netwerk met verwante organisaties.

MatchMaking Days

Twee keer per jaar organiseert MediaMatters een MatchMaking-event waarin mediabedrijven en startups kunnen kennismaken. Mediabedrijven kunnen er hun uitdagingen finetunen, startups en scale-ups kunnen hun propositie voor mediabedrijven aanscherpen en beiden kunnen onderzoeken of ze willen samenwerken. In het geval van een ‘match’ zorgt MediaMatters ervoor dat partijen verdere afspraken maken. 

Een voorbeeld van een match: de Finse scale-up EzyInsights heeft een content discovery tool die door AVROTROS wordt gebruikt op de redactie van verschillende programma-gerelateerde websites. Resultaat: een enorme tijdsbesparing op de redactie plus een flinke toename van het bereik. 

In 2019 heeft MediaMatters voor in totaal 17 mediabedrijven bijna 30 relevante startups (uit 15 landen) geselecteerd die in twee rondes MatchMaking Days in maart en november aan elkaar zijn voorgesteld. Deelnemers waren onder andere AVROTROS, Talpa Network, NPO, RTL en DPG Media.

MatchMaking als onderdeel van jouw event 

Behalve de MatchMaking Days die MediaMatters zelf organiseert, faciliteren ze ook matchmaking als onderdeel van een bestaand congres. Zo selecteerden ze bijvoorbeeld in 2018 en 2019 voor de conferentie van MINDS (een platform voor internationale persbureaus) in totaal 18 startups die in speeddates in het MINDS programma kennismaakten met de aanwezige persbureaus van het congres. 

ChallengeMatchMaking op maat 

Naast de MatchMaking Days organiseerMediaMatters ook challenges rond specifieke uitdagingen van bedrijven. Een voorbeeld is de Challenge die MediaMatters organiseerde voor NPO en AVROTROS. Het doel was om innovatieve oplossingen te vinden die gebruikt kunnen worden tijdens de Eurovisie Song Festival in 2020 in Rotterdam. MediaMatters zette deze vraag uit in zijn netwerk. 209 Bedrijven uit 35 verschillende landen schreven zich in met een oplossing. 10 bedrijven uit 6 landen werden uitgenodigd naar het finale event in Amsterdam om hun oplossing te presenteren. NPO en AVROTROS kozen uiteindelijk drie oplossingen die geïmplementeerd gaan worden. MediaMatters faciliteerde de werving, selectie en de matchmaking tijdens het finale event.

Mediabedrijven die willen deelnemen aan de MatchMaking Days of geïnteresseerd zijn in een Challenge kunnen zich wenden tot Rick van Dijk (rick@mediamatters.vc) of Bert Kok (bert@mediamatters.vc).  Meer informatie is te vinden op www.mediamatters.vc.

Meer over MediaMatters

Het team

Rick van Dijk
Bert Kok

Mogelijk ook interessant voor jou