Als er één ding duidelijk is geworden tijdens het Cross Média Café over NFT’s (non fungible tokens), is wel dat deze digitale certificaten nog volop in de experimenteerfase zitten. Volgens alle sprekers gaan NFT’s een belangrijke rol spelen in de digitale wereld. Maar de toegevoegde waarde van dit nieuwe fenomeen is niet heel concreet. Dat geldt ook voor wat mediabedrijven met NFT’s kunnen en misschien moeten. Net als de kunst- en creatieve sector volop gaan experimenteren, lijkt dat voorlopig de verstandigste strategie.
Er zijn nogal wat misverstanden over wat een NFT nu precies is. “Eigenlijk is het een digitaal bonnetje dat je kan verhandelen”, zegt Marloes Pomp, blockchainexpert en adviseur van de Dutch Blockchain Coalition. Een NFT geeft je in ieder geval geen auteursrecht, legt René Otto uit, jurist van Van Iersel Luchtman Advocaten. “Je bent dus niet de eigenaar van een afbeelding wat veel mensen denken.”
Volgens Marloes Pomp maken NFT’s waardeoverdracht mogelijk. “En dat opent allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld voor nieuwe businessmodellen. Zij geeft het voorbeeld van het gebruik van NFT’s als financieringsbron voor nieuwe games. “Je kunt daarmee bijvoorbeeld een stuk land in een nog te ontwikkelen game kopen waarop je een kasteel kan bouwen.”
Merken gaan op deze ontwikkeling inspelen, zegt René Otto. “NFT’s kunnen voor meer merkbeleving zorgen omdat ze een sterk community-effect hebben.” Interactie met je doelgroep is dus cruciaal, vult Marloes Pomp aan. “Het gaat vooral om de kwaliteit van de interactie.”
Bregtje van der Haak maakte voor de VPRO de documentaire NFT Mania. Zij ziet vooral veel speculatie met NFT’s. “Speculatie is op zich niet nieuw, wel nieuw zijn de jonge mensen met stapels cryptogeld.” Gevraagd naar mogelijke toepassingen in de media-industrie ziet Bregtje vooral mogelijkheden voor crowdfunding van nieuwe initiatieven.
Nadia Piet is Head of Creative Technology bij Dept Agency. Dat bureau heeft de open source NFT-marktplaats Algomart opgezet. “Eigenlijk een soort WordPress voor NFT’s”, zegt Nadia. Zij ziet veel mogelijkheden voor brands (zie ook het playbook van Dept). “Merken moeten iets met NFT’s.”
Daan Doornink (a.k.a Daan Kip) is de oprichter van XRBase. Hij werkt aan een nieuwe VR-film op basis van een boek van Renate Dorrestein. Zijn bureau ontwerpt 3D digitale assets voor de film die ook als NFT’s worden verkocht. Daan ziet de waarde van een NFT vooral in de waardeoverdracht en het tracken van eigenaarschap. “Het belang voor media kan zijn dat het publiek de mogelijkheid krijgt om mede-eigenaar te worden van een deel van de waarde die ze helpen opbouwen. Als je eigenaar bent bijvoorbeeld van de data die je genereert op het web, hoef je ook geen advertenties meer te kijken.”
Verschillende sprekers benadrukken het belang van DAO’s, Decentrale Autonome Organisaties, die net als NFT’s sterk in opkomst zijn. DAO’s zijn eigenlijk internet communities met een bankrekening. “Het is een structuur die heel goed past bij Web 3.0“, zegt Marloes Plomp. Zij ziet een DAO ook als een mogelijkheid om publiek-private samenwerking vorm te geven. “Je kunt zo verschillende expertises goed samenbrengen.”
Ster van het Cross Media Café was ongetwijfeld Don Pepijn Schipper, beter bekend als Don Diablo. Deze muzikant en kunstenaar was al gigantisch succesvol, maar werd in 2021 ook nog een NFT-beroemdheid. Hij had maar vier minuten nodig om een digitaal concert voor ruim 1 miljoen euro te verkopen. “De NFT is voor mij het startpunt. It cuts out the middleman”, zegt Don. Ook hij benadrukt het community aspect van NFT’s. “Een community bouwen is het belangrijkst.”
Don krijgt daarin bijval van Sophie op den Kamp. Zij is Managing Director van The Fabricant, een bedrijf dat gespecialiseerd is in digitale mode, te koop als NFT. “Community is van dag één onderdeel van je bedrijf.”
Don Diablo is inmiddels zijn eigen metaverse aan het bouwen. “Ik wil kijken hoe ik de fans van mijn muziek kan koppelen aan m’n kunst. Fans echt verbinden, daar draait het voor mij om. Ik wil ook dat ze meedelen in het succes.”
Bekijk hier de video’s terug van alle sprekers.
Het Cross Media Café “Web3 en de media: de rol van NFT’s” was een onderdeel van de Dutch Media Days. De Dutch Media Days zijn een serie talkshows over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van media, tech en innovatie die inhoudelijk samengesteld worden door partners. De talkshows vinden plaats bij Beeld & Geluid Hilversum en zijn een verlengstuk van de jaarlijkse Dutch Media Week.
Foto’s: Lex van Lieshout.
Lees ook: NFT’s: zeepbel of strategische kans voor mediabedrijven.