De Hilversumse mediawethouder Karin Walters vertelt in een interview met Broadcast Magazine dat de ontwikkeling van het Media Park naar een bruisende campus, een van de speerpunten is van de gemeente. Ze vinden het belangrijk om als Mediastad voorop te blijven lopen als het gaat om innovatie en talentontwikkeling.
De gemeente is met een aantal organisaties betrokken bij de ontwikkeling van een campusorganisatie. Deze heeft de ambitie om van het Media Park dé ontmoetings- en werkplek te maken voor innovatieve bedrijven, start-ups, scale-ups en kennisinstellingen.
Karin Walters: “Hilversum zet zwaar in op de mediaontwikkeling. Dat is ook wel logisch, want een kwart van de werkgelegenheid hier zit in de mediabranche. Niet alleen op het Media Park, maar ook in allerlei gebouwen, villa’s en bedrijventerreinen verspreid over de hele stad. Dat bepaalt mede ons imago en daar zijn we trots op.
Als gemeente proberen we aan te jagen en bedrijven en organisaties bij elkaar te brengen, zoals voor de ontwikkeling van de Media Campus. Dat vinden we echt wel een speerpunt, dat ook via onderwijs talent en innovatie meer tot bloei komt. De mediaontwikkelingen gaan dermate snel, ook op technisch vlak, dat Hilversum zelfs op wereldtoneel impact heeft, heb ik ervaren bij bezoeken aan verschillende mediabedrijven. Om daar voorop te blijven lopen, past volledig bij die campusgedachte en bij Hilversum als mediastad.”
“Er gebeurt al heel veel, zoals de vestiging van de MBO-opleidingen media met negenhonderd leerlingen op het park, de Campusorganisatie die wordt opgezet, de opening van een restaurant, de samenwerking met de Hogeschool Utrecht. Wat belangrijk is voor de lange termijn, is een gedeelde visie. Media Park Beheer zelf en de partijen die daar zitten, zullen er als eerste hun mening over moeten geven, wat of wie ze als een belangrijke aanvulling zien. We moeten gezamenlijk bedenken: hoe maken we het Media Park zo sterk mogelijk, waar hebben we allemaal wat aan?
Ik ben een bouwer en denk niet in termijnen, zo van: dan en dan moet dat en dat bereikt zijn. Ik vind dat we dit afgelopen jaar al best hard zijn gegaan en zie ook dat binnen de MRA (Metropoolregio Amsterdam) en ROM Utrecht Region goede stappen worden gezet. Daar komen serieuze subsidies en investeringen voor media beschikbaar, waardoor we zo hard mogelijk kunnen lopen in de richting die we samen prettig vinden.”
“De innovatieagenda was natuurlijk een mooie klapper vorig jaar”, constateert Walters. “Dutch Media Week kan echter nog wel een slag maken qua impact. Ondanks alle aandacht die we aan dit evenement schenken, kom ik af en toe mensen tegen die al jarenlang in de media actief zijn en zeggen: ‘Dutch Media Week? Nooit van gehoord’. Daar ligt een uitdaging en daar wordt volop aan gewerkt waardoor steeds meer partijen zich aan de Dutch Media Week verbinden. De programmering is dit jaar meer gericht op duidelijke doelgroepen, die ziet er echt interessant uit.
“Ik denk dat ook de lol en trots op het Media Park wel wat meer nadruk mag krijgen. Als je een dag allerlei studenten over de vloer hebt die hun ogen uitkijken, maak er dan ook een echt feestje van met z’n allen. Zeker volgend jaar, als Hilversum 600 jaar bestaat, hoop ik dat we die mijlpaal ook tijdens Dutch Media Week goed kunnen vieren. Als gemeente hebben we gezegd: dat gaan we niet allemaal op het Raadhuis verzinnen, iedereen kan en mag meedenken. Dus ook tegen alle mediapartijen roep ik: laten we er met z’n allen een mooie happening van maken. Kom maar op met die creatieve ideeën!”
Lees het hele interview met Karin Walters bij Broadcast Magazine