Open innovatie is een cruciale motor voor de toekomst van de mediasector. Het draait daarbij om samenwerking, creativiteit en daadkracht. Media Campus NL heeft in een poster op speelse wijze de belangrijkste aspecten van Open Innovatie in de Media weergegeven.
Het Horizon 3 model kan partijen helpen te besluiten op welk gebied en voor welke termijn innovatie nodig is. Dit model helpt bovendien om de juiste balans in je innovatieportfolio te vinden. De methode maakt onderscheid tussen drie horizonnen:
Door duidelijke doelstellingen en strategieën vast te stellen, kunnen organisaties de juiste focus aanbrengen en middelen effectief inzetten.
Om innovatie succesvol te managen, is een stevig fundament nodig. Die structuur is op alle niveaus belangrijk:
Het traject van idee tot productie moet zo transparant mogelijk zijn en bijdragen tot zo snel mogelijk te leren of een idee levensvatbaar is of niet. Het proces kan worden onderverdeeld in 3 fasen:
Tot slot geeft de poster een overzicht met praktische tips om succes te vergroten, zoals “leer van falen” en “betrek alle stakeholders” en benoemt Media Campus NL een aantal tools die kunnen helpen bij het faciliteren van open innovatie binnen de triple helix (bedrijfsleven, onderwijs en overheid).
Met deze aanpak zet Media Campus NL in op duurzame innovatie in de mediasector. Het biedt organisaties een concrete handleiding om van ideeën werkelijkheid te maken en zo een voorsprong te nemen in een snel veranderend landschap.