20 januari 2025

Zo doen we open Innovatie in de media

Laatste update: 20 jan '25 - 16:16

Open innovatie is een cruciale motor voor de toekomst van de mediasector. Het draait daarbij om samenwerking, creativiteit en daadkracht. Media Campus NL heeft in een poster op speelse wijze de belangrijkste aspecten van Open Innovatie in de Media weergegeven.

1. Focus Aanbrengen

Het Horizon 3 model kan partijen helpen te besluiten op welk gebied en voor welke termijn innovatie nodig is. Dit model helpt bovendien om de juiste balans in je innovatieportfolio te vinden. De methode maakt onderscheid tussen drie horizonnen:

  • Horizon 1: Verbetering van bestaande producten (korte termijn – tot 1,5 jaar).
  • Horizon 2: Ontwikkeling van nieuwe markten, producten of technieken (middellange termijn – 1,5 tot 3 jaar).
  • Horizon 3: Disruptieve innovaties (lange termijn – meer dan 3 tot 5 jaar).

Door duidelijke doelstellingen en strategieën vast te stellen, kunnen organisaties de juiste focus aanbrengen en middelen effectief inzetten.

2. Structureren

Om innovatie succesvol te managen, is een stevig fundament nodig. Die structuur is op alle niveaus belangrijk:

  • Op strategisch niveau: door de innovatie speerpunten te laten aansluiten bij de belangrijkste strategische thema’s
  • Op organisatorisch niveau: door de plek waar innovatie wordt opgehangen, maar ook door de processen en stakeholders te benoemen.
  • Op projectniveau: door bijvoorbeeld aan te geven wanneer een project succesvol is.

3. Het Innovatieproces

Het traject van idee tot productie moet zo transparant mogelijk zijn en bijdragen tot zo snel mogelijk te leren of een idee levensvatbaar is of niet. Het proces kan worden onderverdeeld in 3 fasen:

  • Ideeënfase (100%): Verzamel ideeën en beoordeel ze op basis van vooraf bedachte selectiecriteria en strategische doelen.
  • Testfase (25%): Ontwikkel proof of concepts (POC’s) voor het testen van de techniek en test met klanten of het product aan hun wensen voldoet.
  • Evaluatiefase (10%): Beoordeel de resultaten van de testen en besluit of het project in productie wordt genomen of een volgende iteratie nodig heeft. Uiteindelijk wordt ieder project gearchiveerd.

Poster open innovatie

De Stappen

De routekaart van Media Campus NL biedt een helder overzicht van de stappen, van ideeën verzamelen tot validatie en productie. Waar mogelijk zullen we hierbij gebruikmaken van bestaande processen, bij bijvoorbeeld een XR Lab.

Do’s & Don’ts, tools en Kennisdelen

Tot slot geeft de poster een overzicht met praktische tips om succes te vergroten, zoals “leer van falen” en “betrek alle stakeholders” en benoemt Media Campus NL een aantal tools die kunnen helpen bij het faciliteren van open innovatie binnen de triple helix (bedrijfsleven, onderwijs en overheid).

Met deze aanpak zet Media Campus NL in op duurzame innovatie in de mediasector. Het biedt organisaties een concrete handleiding om van ideeën werkelijkheid te maken en zo een voorsprong te nemen in een snel veranderend landschap.