In februari 2021 start een nieuwe ronde van de Executive Master in Media Innovation in Hilversum, specifiek gericht op professionals in de media-industrie. De executive track bestaat uit elf bijeenkomsten van een donderdagavond, vrijdag en zaterdag met ongeveer twintig mede-professionals. Niet alleen de analytische skills worden getraind, ook leer je om dieper te kijken naar digitale media en om de impact van de digitale transformatie te identificeren. In dit interview spreken wij met alumnus Wilco Boode.
Wilco heeft in 2019 de eenjarige Master in Media Innovation van Breda University of Applied Sciences (BUas) gevolgd. Met behulp van de master heeft hij een vast contract kunnen krijgen binnen het research team van BUas. Zijn dagelijkse werk bestaat onder andere uit het ontwikkelen en evalueren van serious game experiences. Hoe kwam hij bij de master terecht en heeft hij er profijt van?
“Ik heb een 4-jarige Leisure Management studie gedaan en vervolgens een 4-jarige studie Game Design.” Daarna ging Wilco direct aan het werk. Voor zijn werk was hij op zoek naar een master waarbij hij bredere academische kennis op zou doen met betrekking tot media. “Ik hoopte vooral dat ik door de masterstudie mijn academische kennis te verhogen. Tijdens mijn werk moet ik veel met academici werken, hier hoopte ik dan ook een focus op te zien. Tevens hoopte ik op veel praktische taken gericht op het zelf zoeken en denken over huidige media-innovaties.”
De verwachtingen die Wilco had van de Master zijn grotendeels uitgekomen. Dankzij het overkoepelende onderzoeksblok kon hij zijn hoofddoel door alle andere blokken heen weven. Hoewel Wilco met veel van de gegeven theorie al bekend was, hielp de master met deze hem op een praktische manier toe te passen met topics die voor hem interessant waren. “Een erg leuke opdracht was het maken van een verhaalwereld tijdens het eerste blok. Het meeste heb ik echter geleerd van het onderzoeksblok; de grote opdracht voor dit blok ging over het maken van twee versies van een advertentie, hier onderzoek naar doen en de bevindingen presenteren.”
Naast zijn Master werkte Wilco vier dagen in de week. In zijn vrije dag focuste hij zich volledig op de Master. Hij merkt ook dat de theorie die hij heeft geleerd van de Master goed kan toepassen op zijn werk. Vooral de academische kennis helpt hem makkelijker te communiceren met onderzoekers. De kennis en tools die hij heeft opgedaan probeert hij zoveel mogelijk door te geven aan de studenten in het Experience Lab van BUas.
Wilco: “Een erg leuke opdracht was het maken van een verhaalwereld tijdens het eerste blok. Het meeste heb ik echter geleerd van het onderzoeksblok”
Het programma heeft een unieke, multidisciplinaire aanpak. Niet alleen train je je analytische skills, ook leer je om dieper te kijken naar digitale media en daarbij cruciale digitale processen te identificeren. Maar ook leert het programma je om analytische inzichten te transformeren naar bouwstenen waarmee je mediaproducten van de toekomst kunt ontwerpen. De executive track van het MMI-programma duurt een jaar (60 ECTS). Het is mogelijk om langer dan één lesjaar te werken aan de afronding van dit programma.
Wil je meer informatie ontvangen over dit unieke master programma? Stuur een e-mail naar Frank.visser@mediaperspectives.nl
Voor meer informatie over Breda University of Applied Sciences, klik hier.