Business Data Immersive Sport & Live events Talent Tech

Master Media Innovation

De Engelstalige Master in Media Innovation wordt verzorgd door Breda University of Applied Sciences, in nauwe samenwerking met (inter)nationale partners. De master biedt je diepgaande kennis over digitale mediaprocessen en overbrugt het gat tussen theorie en praktijk in mediastudies.

Naast het voltijdsprogramma in Breda is er ook een executive track in Hilversum, specifiek gericht op professionals in de media-industrie. Deze executive track start 1 februari 2020, en bestaat uit 11 bijeenkomsten van een donderdagavond, vrijdag en zaterdag met ongeveer 20 mede professionals op het Media Park in Hilversum. Gastdocenten komen in die 11 bijeenkomsten naar Hilversum, en reguliere docenten zijn aanwezig. In de executive track wordt veel van het werk geïnspireerd door de dagelijkse praktijk van de professionals die afkomstig zijn van mediabedrijven, maar ook uit de financiële sector en de reisbranche.

Unieke aanpak 

Het programma heeft een unieke, multidisciplinaire aanpak. Niet alleen train je je analytische skills, ook leer je om dieper te kijken naar digitale media en daarbij cruciale digitale processen te identificeren. Maar ook leert het programma je om analytische inzichten te transformeren naar bouwstenen waarmee je mediaproducten van de toekomst kunt ontwerpen.

De executive track van het MMI-programma duurt een jaar (60 ECTS). In de praktijk blijkt de studiedruk voor het afronden van de executive variant in een jaar aan de hoge kant te zijn. De meeste executive deelnemers nemen langer dan dat voor het afronden van hun studie omdat er gebeurtenissen zoals verhuizingen, en baanwissels zijn, maar daar weet men in de executive track in overleg goed op in te spelen. 

Focus master 

Doel van de studie is onder andere om te komen tot media-innovaties. Succesvolle media-innovaties borduren vaak voort op reeds bestaande, herkenbare elementen die in elk mediaproduct terugkeren. Deze master belicht die bouwstenen vanuit verschillende theoretische invalshoeken. Wie de bouwstenen achter een mediaproduct begrijpt, kan nieuwe verbindingen maken. Op deze manier ontstaan nieuwe innovatieve concepten, gericht op de toekomst. 

De vier cursusmodules van het MMI-programma omvatten de onderwerpen mediatheorie, bedrijfskunde, mediatechnologie en onderzoeks- en communicatiewetenschappen. Aanvullend werken deelnemers aan een industry case, voor opdrachtgevers als KLM, Ziggo, en United. Wat uniek is aan dit masterprogramma, is de combinatie van theorie en praktijk. Deelnemers moeten in staat zijn om de theorie te vertalen en in de praktijk te brengen door concepten te bedenken en uit te werken, eventueel aangevuld met een werkend prototype of op zijn minst een Electronic Proof of Concept voor degenen die voor het projecttraject kiezen. Het project omvat een productrapport waarin het ontwerp- en functionaliteitsproduct wordt beschreven en waarin rekening wordt gehouden met de marktbehoefte en positionering. In het proefschrift (in beide varianten) worden alle theoretische kennis en praktische ervaring die is opgedaan in de cursusmodules samengevoegd om een innovatief idee te produceren. 

 

Onderstaand een overzicht van het programma en studiepunten: 

Modules (44 ECTS): 

Final graduation project (13 ECTS) 

Total: 60 ECTS 

Voor wie? 

De executive master in Media Innovation is speciaal ontworpen voor professionals die veel met media werken. Ook verwelkomen we docenten van hbo-instellingen die een masterdiploma op dit gebied willen halen. Je hebt een aantal jaar werkervaring nodig om mee te kunnen doen aan het executive programma. Doordat deelname aan de master grotendeels door de Nederlandse overheid bekostigd wordt, bedraagt het collegegeld in het studiejaar 2020-2021 €2.143,-. Dit zorgt ervoor dat het voor mensen werkzaam bij kleine mediabedrijven, start-ups en zpp’ers ook aantrekkelijk is om deze master te volgen. 

Meer informatie

Wil je meer informatie ontvangen over dit unieke masterprogramma? Stuur een e-mail naar Frank.visser@mediaperspectives.nl  

Voor meer informatie over Breda University of Applied Sciences, klik hier.  

Meer over Master Media Innovation

Het team

Frank Visser
Kiki Kooijman

Mogelijk ook interessant voor jou