Steeds meer Nederlanders hebben slimme apparaten in huis. Denk bijvoorbeeld aan slimme speakers en slimme stofzuigers. Maar hoe kijken we nu tegen dit soort slimme apparaten aan? En zijn ze in staat om in te spelen op onze emoties? VPRO Medialab ontwikkelde in samenwerking met schrijver Niels van ’t Hooft een interactief verhaal dat zich afspeelt op je smartphone en gebruik maakt van Augmented Reality (AR). Dit najaar komt AR-game DUSTIN in de appstores.
In de online MediaTalk nam mede-bedenker en eindredacteur van VPRO Medialab Annelies Termeer het publiek mee in het ontwikkelproces, het verhaal en de belangrijkste learnings van DUSTIN.
DUSTIN is een slimme robot-stofzuiger die niet gelukkig is met zijn dienende rol en veel liever het heft in eigen handen neemt. Jij, als gebruiker kan door middel van dialogen en game-elementen het verhaal van DUSTIN voorstuwen.
De eerste scène van de game is een introductie, waarin DUSTIN uit zijn verpakking komt en ‘voor het eerst’ leert stofzuigen. Hij is dolblij dat hij bij jou is terecht gekomen en jij moet hem alles gaan leren.
Gedurende het verhaal speelt DUSTIN in op het opbouwen van een band met de gebruiker. Hij spreekt je aan met je eigen naam, benadrukt regelmatig hoe ontzettend blij hij is met jou als eigenaar en vraagt vaak of jij wel goed voor hem zal zorgen.
Door het verhaal heen is er integratie met de functies op de smartphone. DUSTIN vraagt de gebruiker continu om toestemming om toegang te krijgen tot de camera, fotoalbum, agenda en notificaties. Je krijgt meldingen wanneer het ‘tijd’ is voor interactie met DUSTIN. Zo ontstaat het idee dat hij echt in je smartphone leeft. Op die manier wordt DUSTIN ook echt een onderdeel van je dagelijks leven.
Ook wordt de gebruiker fysiek geactiveerd bij bepaalde situaties waarin DUSTIN terechtkomt. Annelies: ‘In scène twee stikt DUSTIN bijna in een sok en loopt hij vast. Dan moet je ook echt in actie komen als gebruiker. Je moet opstaan en naar hem toe lopen en zijn klep openmaken om die sok eruit te halen. Je kan niet zomaar lui op de bank blijven zitten, je moet echt fysiek in beweging komen.’
Naarmate het verhaal loopt, adresseert DUSTIN een aantal issues. Een voorbeeld is de vraag van de robot-stofzuiger of je vrienden met hem wil worden, of liever alleen met mensen bevriend wilt zijn. Dit met het oog op de bewustwording over de band die je wel of niet zou kunnen hebben met slimme apparaten.
De doelgroep waar DUSTIN zich met name op richt zijn de jongere millenials die overgaan tot de generatie Z. Dit is de leeftijd van vijftien tot vijfendertig jaar. Deze specifieke doelgroep staat niet alleen open voor nieuwe ervaringen en technologieën, maar heeft hier ook al ervaring mee en zal zo kritisch naar diens toepassingen kunnen kijken. DUSTIN doet ons enigszins denken aan een Tamagotchi+. Met name generatie Z heeft de rage van de meegekregen: een elektronisch pockethuisdiertje waar je spelletjes mee kon doen en voor moest zorgen.
Het doel van DUSTIN is tweeledig. Zo staat het verkennen van het verhalend potentieel van AR centraal en tegelijkertijd wil VPRO Medialab de gebruiker van de game aan het denken zetten over de morele implicaties van steeds slimmer wordende apparaten.
Het antwoord van Annelies op de vraag of er op het gebied van AR-toepassingen een rol is weggelegd voor de Publieke Omroep: “Augmented Reality apps zijn eigenlijk een publieke ruimte die als een laag boven onze huidige, echte wereld zitten. Misschien is dat dus ook een plek waar je als Publieke Omroep zou moeten zijn”.
Afgelopen jaar is het eerste prototype van de app gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week. Hier werd onder andere het uiterlijk van DUSTIN getest. VPRO Medialab werkt op dit moment aan de laatste aanpassingen van de app. De publieke lancering van DUSTIN zal plaatsvinden in het najaar van 2020 en is daarna beschikbaar in de app-store. Wil je op de hoogte blijven van DUSTIN en meer weten over het VPRO Medialab? Meld je dan aan voor de VPRO Medialab nieuwsbrief!
MediaTalks
Iedere eerste dinsdag van de maand is er een MediaTalk waarbij deelnemers binnen een uur worden bijgepraat over een actueel onderwerp uit de media-industrie.