14 november 2019
Blog Kunstmatige intelligentie Data

Vijf toepassingen van kunstmatige intelligentie – Oktober

Laatste update: 14 nov '19 - 11:11

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt kansen voor onze samenleving. Bijvoorbeeld voordelen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiëntie. Maar hoe ziet een dagelijks leven met kunstmatige intelligentie eruit? Lees in deze blog vijf inspirerende toepassingen van kunstmatige intelligentie die we in oktober tegenkwamen.

 1. AI zoekt naar stereotypering in Disney-scripts

Films geven een krachtige boodschap mee over genderrollen en stereotypering. Eerder dit jaar verscheen er een artikel op Pointer waarin te lezen is dat mannen drie keer zoveel als vrouwen zeggen in Disneyfilms. Hierbij keken zij naar hoe de tekst was verdeeld in de twintig populairste animatiefilms. Gelukkig is een van de conclusies dat het sinds de jaren 2000 steeds beter gaat met deze verdeling.

Uit het onderzoek van Pointer blijkt dat in Jungle Book (1967) slechts 2,5% van de tekst voor de vrouwen is.

In oktober werd aangekondigd dat Disney aan de slag gaat met het opsporen van mogelijke gevallen van seksisme en ondervertegenwoordiging van minderheden. Hiervoor werkt Disney samen met het Geena Davis Institute on Gender in Media en de kunstmatige intelligentie genaamd ‘GD-IQ’. GD-IQ scant het script en kijkt naar de verhouding tussen mannen en vrouwen, seksualiteit, huidskleuren en handicaps. Vervolgens kijkt GD-IQ hoe dit zich verhoudt tot de samenleving. Deze feedback moet scripschrijvers helpen bij onbewuste vooroordelen en stereotypering.

2. AI verslaat topspelers in strategiegame StartCraft II

Een computer die net zo goed in een strategische video-game als de allerbeste menselijke spelers; dit is het geval bij AlphaStar. De AI is ontwikkeld door het Google-zusterbedrijf DeepMind. In de game moeten spelers middelen verzamelen, troepen inzetten en vechten tegen tegenstanders. Het zelflerende algoritme doet het beter dan 99,8% van de menselijke spelers. Dit is best bijzonder omdat er in de game zowel tactische als strategische elementen zitten.

 3. Politieke advertenties verboden op Twitter

In oktober werd duidelijk dat Facebook en Twitter lijnrecht tegenover elkaar staan in hun beleid rondom politieke advertenties. In een aantal tweets werd door Twitter-topman Jack Dorsey aangekondigd dat het platform van plan is om politieke advertenties te weren op het platform. Een van de redenen hiervoor is het risico dat politici kiezers beïnvloeden met misleidende of foutieve informatie.


De CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, heeft juist in een gesprek met aandeelhouders laten weten het advertentiebeleid niet aan te passen. Zuckerberg vindt dat private bedrijven zich gaan bemoeien met het censureren van media en politici.

De wijziging in het advertentiebeleid van Twitter vindt plaats op 22 november. Met AI kunnen advertenties van politieke campagnes geautomatiseerd worden opgezocht en verwijderd. Het bericht van Dorsey volgde slechts enkele weken nadat Facebook had aangegeven geen berichten van politici te blokkeren of verwijderen.

4. Voorspellen epidemieën

Voorspellen waar het dodelijke virus Ebola gaat toeslaan, kan makkelijker worden dankzij AI. Het model van Amerikaanse wetenschappers houdt bij hoe veranderingen in de natuur en samenleving de verspreiding van het virus kunnen beïnvloeden. Hiermee denken zij te kunnen voorspellen waar het grootste risico op een ebola-uitbraak is. Op dit moment voorspelt het model een toename van het aantal Ebola-uitbraken ten opzichte van 2019 met 60%. Door met AI te voorspellen waar de ziekte kan uitbreken hopen zij dat er voorzorgsmaatregelen worden genomen. Hier vind je een link naar het onderzoek van de Amerikaanse wetenschappers.

5. Grote investeringen in het Nederlandse in AI

In de week van 7 oktober (World AI-Week) zagen diverse Nederlandse AI initiatieven het licht:

  • Nederlandse overheid kwam met het lang verwachte strategische actieplan voor artificialie intelligentie.
  • Werkgeversorganisatie VNO NCW introduceert de Nederlandse AI-coalitie (NL AIC), die moet lobbyen voor een nationale AI-agenda, met bijbehorende subsidies.
  • En tot slot presenteerden NS, KLM, Philips, ING en Ahold het initiatief ‘’Kickstart AI’’. Met deze samenwerking hopen de bedrijven de kloof op het gebied van kunstmatige intelligentie te dichten tussen Nederland en landen als het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China, die op dit vlak flinke vooruitgang hebben.

Daarnaast hebben in de afgelopen maanden verschillende centra voor AI hun deuren geopend:

  • Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI) focust zich op kunstmatige intelligentie in machines en systemen
  • Radboud Universiteit Nijmegen met het Radboud Center for Artifical Intelligence, waarin al het huidige onderzoek op AI-gebied van de universiteit wordt gebundeld
  • Ook werd in oktober bekend dat Universiteit Utrecht flink gaat investeren in AI. De komende vier jaar investeren zij ruim drie miljoen euro in onderwijs en onderzoek rond kunstmatige intelligentie.

Meer kunstmatige intelligentie

Wil jij in 2020 aan de slag met AI? Wij organiseren een tweedaagse cursus waarin er aandacht is voor basiskennis/theorie en het maken van eerste opzet voor een concrete AI-toepassing binnen de eigen organisatie.

Nieuwsgierig naar meer toepassingen van kunstmatige intelligentie? Bekijk hier de vijf toepassingen uit september.