Kunstmatige intelligentie (AI) biedt kansen voor onze samenleving. Bijvoorbeeld voordelen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiëntie. Maar hoe ziet een dagelijks leven met kunstmatige intelligentie eruit? Lees in deze blog vijf inspirerende toepassingen van kunstmatige intelligentie die we in november tegenkwamen.
In november is het onderzoekscentrum ‘Atlas Lab’ geopend door de Universiteit van Amsterdam (UvA) en navigatiedienstverlener TomTom. Het lab gaat zich richten op de inzet van AI voor het maken van geavanceerde, zeer precieze en veilige kaarten voor zelfrijdende auto’s. Met behulp van AI moeten zelfrijdende voertuigen bijvoorbeeld objecten herkennen zoals verkeersborden, stoplichten en zebrapaden. Dit lab is onderdeel van AICAI, het Nationale Innovatiecentrum voor AI.
In Nederland ligt er ongeveer 7000 kilometer aan spoor. In Nederland hebben we het drukst bereden spoornet van Europa. Tot ongeveer vijftien jaar geleden liepen medewerkers van de spoorwegen nog langs het spoor op zoek naar oneffenheden. Toen de schouwtreinen kwamen, bestudeerden inspecteurs een voor een tienduizenden foto’s. Maar dit moest efficiënter kunnen vond CQM.
Hiervoor ging het Eindhovense ingenieursbureau aan de slag met AI. De software werd getraind om verschillende defecten te herkennen en de juiste kwalificaties aan de stukjes rail te geven. Hier werd de software getraind met grote hoeveelheden foto’s. Een groot voordeel van de oude werkwijze… er zijn duizenden foto’s van defecte rails die waren beoordeeld door deskundigen. Het systeem is met succes getraind, want het beoordeelt inmiddels 99 procent van de foto’s correct.
In november kwamen we nog een mooie toepassing van AI op het spoor tegen. Spoorbeheerder ProRails deed een test met het inzetten van drones en kunstmatige intelligentie om beschadigingen bij spoorbruggen te herkennen. De drones werden ingezet om foto’s te maken. En AI-software leert om scheuren, breuken, slijtage, verbuigingen en roest in brugonderdelen te herkennen. Deze software moet vervolgens aangeven waar iets bijzonders is geconstateerd.
Sinds januari 2019 doet ProRail mee met het Europese onderzoeksprogramma ‘Drone4Rail’ van de Internationale Spoorwegunie (UIC). Hier wordt onderzocht hoe drones ingezet kunnen worden om het beheer van railinfrastructuur veiliger, sneller, beter en goedkoper te maken.
In de weerapp van The Weather Channel heeft IBM in samenwerking met CVS een nieuwe functie gelanceerd genaamd: Flu Insights.
Watson, het AI-systeem van IBM, geeft hier een 15-daagse griepverwachting per postcode. Ook is er uitleg te vinden die de cijfers verklaren en worden tips voor ziektepreventie gegeven. Deze functionaliteit is op dit moment alleen maar beschikbaar voor Amerikaanse postcodes.
Onderzoekers hebben een simpele en goedkope manier gevonden waarbij blikseminslagen voorspeld worden. Een zelflerend algoritme is getraind om omstandigheden te herkennen die leiden tot de ontwikkeling van bliksem. Denk aan gegevens als luchtdruk, luchttemperatuur, vochtigheid en windsnelheid. Het algoritme is in staat om 30 minuten voor een blikseminslag plaatsvindt deze te voorspellen. De software is in 80 procent van de gevallen correct. En dit is best bijzonder want bliksem is een onvoorspelbaar fenomeen in de natuur met grote gevolgen.
Wil jij in 2020 aan de slag met AI? Wij organiseren een tweedaagse cursus waarin er aandacht is voor basiskennis/theorie en het maken van eerste opzet voor een concrete AI-toepassing binnen de eigen organisatie.
Nieuwsgierig naar meer toepassingen van kunstmatige intelligentie? Bekijk hier de vijf toepassingen uit oktober.