In maart start een nieuwe editie van het Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT. Tijdens dit vier maanden durende traject leren startende journalisten (in spé) om de nieuwste technologieën toe te passen, zodat hun verhalen nog meer maatschappelijke impact opleveren. In dit interview spreken wij met oud-deelnemer Ties Gijzel (27). Wij vroegen hem waarom hij mee heeft gedaan aan IMPACT en hoe dit programma hem heeft geholpen in zijn verdere carrière.
Economic Policy aan de Universiteit Utrecht. Daarvoor studeerde ik aan het Amsterdam University College (bachelor). Samen met drie studievrienden uit Amsterdam heb ik tijdens mijn opleiding in Utrecht het tijdschrift Are We Europe opgezet.
Ik wilde graag meer leren over de beste manier om online verhalen te vertellen. Het begint natuurlijk nog altijd bij een goed onderwerp, maar er bestaan al enorm veel nieuwe mogelijkheden om je verhaal op een originele manier te vertellen en vorm te geven. Via datavisualisaties, animaties en nieuwe technieken als VR kun je moeilijk toegankelijke informatie, online tot leven laten komen. Hier wilde ik meer over weten.
Daarnaast was ik ook benieuwd hoe je je verhalen het beste kunt verspreiden na publicatie. Als journalist wil je natuurlijk dat een stuk gelezen wordt, maar het is een kunst geworden om de aandacht van lezers te krijgen en vervolgens vast te houden. Dagelijks wordt er al zóveel informatie gepubliceerd en ieder verhaal concurreert via ongrijpbare algoritmes op social media.
Ik hoopte vooral geïnspireerd te raken. In de relatief korte periode van de cursus was het onrealistisch dat ik een hele nieuwe vaardigheid zou leren zoals coderen. Maar ik kon wel meer leren over nieuwe vertelvormen en hoe die mogelijk ingezet zouden kunnen worden voor een journalistiek verhaal. Door een eerste basiskennis op te doen, hoopte ik in de toekomst eerder de samenwerking op te zoeken met bijvoorbeeld een datajournalist of VR-expert.
“Het IMPACT-programma heeft geholpen om mijn horizon te verbreden en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken.”
Grotendeels wel. Het programma bestond uit veel interessante sprekers waarvan enkelen echt bezig waren om de grenzen van nieuwe vertelvormen te verleggen.
Een goed voorbeeld was dat we leerden om zelf een een 3D-model te maken van een bepaalde plek en via audiofragmenten, videofragmenten en blokjes tekst een verhaal in deze ruimte te vertellen. Het was echt tof om eerst geïnspireerd te raken door wat allemaal mogelijk is en dan ook echt zelf aan de slag te kunnen. De beginselen van deze 3D-vertelvorm zitten nu in mijn gereedschapskist en ik hoop dit nog vaker te gaan gebruiken.
Vlak voordat ik aan IMPACT begon, was ik ook gestart in een nieuwe functie bij Argos, het onderzoeksplatform van de Human en VPRO. Bij Argos is er een groot bewustzijn van de kansen die online vertelvormen bieden en bestaat er veel ruimte om online te experimenteren met nieuwe vertelvormen. Mijn rol is om te onderzoeken of we door middel van samenwerking met experts, andere journalisten en lezers / luisteraars nieuwe verhalen kunnen vertellen. Het IMPACT-programma heeft geholpen om hierbij mijn horizon te verbreden en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken.
“Het lijkt me tof als IMPACT in de toekomst deelnemers in contact kan brengen met eindredacteuren die openstaan voor nieuwe vertelvormen, zodat je na de cursus gelijk aan je portfolio kan bouwen.”
Buiten de contactmomenten om valt de werkdruk erg mee. Om genoeg uit het programma te kunnen halen is het wel belangrijk dat je nagenoeg alle sessies bijwoont. Als je een vaste baan hebt, is het denk ik belangrijk dat je leidinggevende je deelname aan IMPACT volledig steunt, omdat je regelmatig een volledige werkdag met een cursus bezig bent. Als freelancer staat het andere opdrachten niet in de weg en kan het juist dienen als een bron van inspiratie voor je andere projecten.
Naast zelf overtuigd te raken van de waarde van nieuwe vertelvormen, moet je als freelancer en werknemer natuurlijk ook eindredacteuren meekrijgen. Hierbij is het vaak lastig dat nieuwe, online vertelvormen vaak meer kosten omdat er bijvoorbeeld een website gebouwd moeten worden, dure apparatuur gebruikt moet worden en er meer tijd in gaat zitten dan bij een standaard nieuwsartikel. Het lijkt me dan ook tof als het IMPACT-programma in de toekomst de deelnemers in contact kan brengen – bijvoorbeeld in een pitchronde – met eindredacteuren die openstaan voor nieuwe vertelvormen, zodat je na de cursus gelijk aan je portfolio kan bouwen. Dat gaat helpen om nieuwe eindredacteuren in de toekomst te overtuigen van de waarde van experimentele vormen.
Ik hoop dat steeds meer journalisten structureel de kans gaan krijgen om te experimenteren met nieuwe vertelvormen, samen te werken met experts uit verschillende disciplines en – niet onbelangrijk – dat verdienmodellen van media dit ook kunnen gaan faciliteren. Dit gebeurt natuurlijk niet vanzelf, dus hoe meer organisaties zich hiervoor inzetten, hoe beter. Maatschappelijke ontwikkelingen lijken elkaar steeds sneller op te volgen en de journalistiek moet zich daarop aanpassen. Het is dan ook hoopvol om te zien dat dit ook op steeds meer plekken gebeurt!
Wil jij meedoen aan de nieuwe editie van IMPACT? Schrijf je dan snel in! De deadline is 22 maart.
Kijk voor informatie over het programma en voorgaande edities op deze pagina: Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT
Heb je nog vragen? Mail dan naar talent@mediaperspectives.nl