Eden heeft tijdens de VR Days de Eden Snacker aangekondigd. De Eden Snacker richt zich op het eenvoudig presenteren van Virtual Reality (VR) in een zakelijke omgeving. De hardware en het daarbij horende platform komen in 2020 op de markt.
Dominic Eskofier presenteerde tien uitdagingen die je kan oplossen met Eden Snacker. Komen onderstaande tien uitdagingen je bekend voor wanneer je mensen VR wil laten ervaren?
1. Techniek is spannend en de hoofdband van de VR-bril band maakt mensen hun kapsel niet beter
2. Uitleggen over VR-controllers is een nachtmerrie
3. Lelijke splash screens zorgen voor extra wrijving
4. De batterijduur is matig
5. Waar laat je de VR-bril als je hem even niet gebruikt
6. VR-demo’s hebben hosts nodig
7. Meerdere VR-brillen tegelijk beheren is ingewikkeld
8. Inzicht krijgen in de engagement en status van de VR-bril
9. Content updates zijn omslachtig
10. Connectiviteitsproblemen zijn show-stoppers
Volgens Dominic lost Eden Snacker de meeste van deze uitdagingen op. Zo wordt punt 1 opgelost doordat de VR-bril geen hoofdband heeft, maar een standaard waarmee je hem voor je gezicht kan houden. Ook zijn er geen controllers waar je je zorgen over hoeft te maken. En wanneer je de VR-bril even niet gebruikt, kan de headset worden opgeladen in de houder. Maar het meest interessante is naar ons idee het XR platform en de 4/5G-verbinding.
Het XR platform biedt overzicht in gebruikersgedrag en de batterijduur. Dus voortaan heb je antwoord op vragen als: welke 360 graden-video wordt het meest bekeken? Welke video wordt het vaakst afgekeken? Daarnaast kan je in het platform bepalen welke content afgespeeld wordt.
Ook worden de uitdagingen rondom connectiviteitsproblemen opgelost. De besturingssoftware maakt via WLAN, 4G of 5G verbinding met een server via een in het oplaadstation geïntegreerde printplaat.
De Snacker wordt in 2020 op de markt gebracht, een prijs is nog niet vastgesteld. Naar ons idee een mooi begin om meer inzicht te krijgen in gebruikersgedrag in VR. En het maakt het voor bedrijven een stuk makkelijker om VR-content te presenteren op beurzen, festivals of bijvoorbeeld in musea.