Veel van wat we op de schermen zien, is door computers gegenereerd of bewerkt. Die conclusie valt wel te trekken na het Cross Media Café ‘Synthetic Media’ op 16 februari 2021. Er kwamen veel voorbeelden voorbij van hoe synthetic media nu al te zien zijn in de praktijk. Van niet van echt te onderscheiden video deepfakes tot gepersonaliseerde lingerie-modellen.
Johan Oomen, Head of Research van Beeld en Geluid, gaf een overzicht van wat er nu al met synthetic media wordt gedaan. Hij liet een selectie zien van satire tot heel praktische toepassingen. Het meest indringende voorbeeld was wel dat van een Zuid-Koreaanse moeder die virtueel werd herenigd met de digitale versie van haar overleden dochter. Veel mensen zetten overigens vraagtekens bij de ethische kant van deze toepassing. Johan Oomen benadrukte dat deepfakes minder invloed hebben dan veel mensen denken. “Uit onderzoek blijkt dat deepfakes niet meer beklijven dan andere vormen van fake news”.
Op de filmset zien we ook steeds vaker synthetic media opduiken. Sarina von Reth van Kaap Holland Film liet een voorbeeld zien uit de Videoland-serie Barrie Barista. Op de set van deze serie stond een groot led-scherm (16 x 5 meter) om een virtuele omgeving te tonen. Het was voor het eerst dat op deze schaalgrootte in Nederland gebruik is gemaakt van deze ‘virtual production techniek’.
Bekijk hieronder het interview met Johan Oomen en Sarina von Reth.
Ook Lalaland past synthetic media heel praktisch toe. Met neurale netwerken en deep learning ontwikkelt het bedrijf virtuele (mode)modellen. Kledingmerken gebruiken die voor hun e-commerce websites. Lalaland-CCO Harold Smeeman gaf het voorbeeld van het lingeriemerk Sapph. Dat gebruikt virtuele modellen om een grotere diversiteit aan mensen en maten te kunnen laten zien. “Het is toch vreemd dat 60% van de Nederlandse vrouwen maat 38 tot 44 heeft, terwijl de modellen die je ziet altijd maat 34/36 hebben”, zei Smeeman. “De volgende stap is dat je een video ziet van een model dat vergelijkbaar is met jezelf. We gaan grote stappen zetten in personalisatie.”
Reblika doet al jaren aan synthetic media. Dit bedrijf komt uit de game-industrie en maakt ‘digital humans’ voor films, games en VR. Uncanny figuren die echt lijken, maar net niet genoeg. Voor de pandemie werden de figuren van Reblika meestal alleen gebruikt in films en games, vertelt Mao Lin Liao. “Nu werken we ook voor kledingmerken en maken virtuele mensen voor digitale modeshows.”
Bekijk hieronder het interview met Harold Smeeman en Mao Lin Liao.
Het Cross Media Café werd uitgezonden vanuit Beeld en Geluid Den Haag. De volgende editie staat op het programma voor 20 april.