Startups en scale-ups uit de regio Utrecht en Gooi en Vechtstreek hebben er een interessante financieringsbron bijgekregen. De ROM Utrecht Region heeft voor de komende jaren maar liefst 80 miljoen euro beschikbaar voor participaties in startende en volwassen bedrijven die willen groeien. De Regionale Ontwikkeling Maatschappij is speciaal op zoek naar bedrijven die actief zijn in de media, bleek tijdens een talkshow op de Dutch Media Day.
Voor Edgard Creemers, Hoofd Investeringen van ROM Utrecht Region ligt de link met media voor de hand. “Utrecht heeft al een behoorlijk cluster aan gamingbedrijven. Logisch dat er ook een verband is met het mediacluster in Hilversum en de Gooi en Vechtstreek.” De ROM heeft vier verschillende fondsen waarmee geïnvesteerd kan worden in bedrijven. Daarbij ligt de focus op drie sectoren: duurzaamheid, gezondheidszorg en media/gaming.
Prepr is zo’n bedrijf dat actief is in de media waarin de ROM Utrecht Region geld heeft gestoken. Het Utrechtse bedrijf maakt een geavanceerd content management systeem. Prepr heeft al veel Nederlandse mediaklanten en wil nu de stap zetten naar het buitenland. De ROM legde eenderde van het benodigde groeigeld op tafel en daarmee was het een stuk makkelijker om een particuliere investeerder te vinden, legt Jouko Huismans de CEO van Prepr uit. Die investeerder werd Newion, dat al eerder in media investeerde.
Een voorbeeld uit de zorgsector is The Right Meal. Dat heeft een online diëtistenpraktijk en helpt patiënten en mensen die hun levensstijl willen veranderen met voedingsadvies. Mede-oprichter Lourens Pouwer is erg te spreken over de financiële injectie van de ROM. “Dat heeft ons in staat gesteld te werken aan ons proof of concept. We konden zo beter ons platform en app ontwikkelen.”
Edgard Creemers benadrukt dat de ROM op marktconforme basis in bedrijven investeert. “Daarin zijn we niet anders dan particuliere investeerders of VC’s. We kijken wel meer naar het belang van het bedrijf dan naar het belang van onze fondsen.”
Ook is de ROM misschien iets kieskeuriger dan een VC als het gaat om z’n investeringen. “Als het bijvoorbeeld om games gaat, zie ik niet dat we in een ‘one person shooter’ gaan investeren”, zegt Edgard Creemers. “De investering hoeft echter niet altijd een maatschappelijk belang te hebben. We zijn breed op zoek.”
Bekijk hieronder de gehele uitzending terug.
Foto’s: Lex van Lieshout.