7 april 2022
NEP Ralf van Vegten Business

Ralf van Vegten: “Tech samenbrengen met creativiteit, daar zijn we in Hilversum goed in”

Ralf van Vegten
Laatste update: 15 jul '22 - 12:12

Ralf van Vegten is nog maar net weg bij NEP The Netherlands en hij heeft het in een exclusief interview voor Media Perspectives nog altijd over “we”. Logisch. Na tien heftige jaren in broadcast is de betrokkenheid er nog steeds. Toch kan Ralf in een terugblik de zaken al weer aardig in perspectief zetten. “Beschikbare tech samenbrengen met creativiteit. Dat is waar we in Hilversum goed in zijn.”

Transitie

Ralf maakte bij NEP de afgelopen jaren een behoorlijke transitie mee. Een hele belangrijke was wel het gebruik van gametechnologie en graphics in broadcast. Hij kwam het voor het eerst tegen op de NAB Show in Las Vegas. Sindsdien is deze technologie niet meer weg te denken in broadcast.

Een andere ontwikkeling was de ‘remote’ productie. NEP was een van de eerste facilitaire bedrijven die registratie en regie uit elkaar haalde. Nu is het de normaalste zaak van de wereld dat de registratie van een rallye in Australië plaatsvindt, de regie in Londen zit en de graphics in Hilversum worden verzorgd. En dat alles live.

Samensmelten

Nieuwe technologie samensmelten met creativiteit, dat is waar Hilversum heel goed in is, zegt Ralf. Dat leidt tot prachtige producties als het Eurovisie Songfestival in Rotterdam, die ook nog eens heel kostenefficiënt zijn. “We zitten hier op de schat van Nederland”, meent hij.

Toch moet Hilversum niet achteruit gaan leunen, waarschuwt Van Vegten. “We moeten risico’s blijven nemen en blijven experimenteren.”

Bekijk hieronder het hele interview:


Het exclusieve interview met Ralf van Vegten was een onderdeel van de Dutch Media Days. De Dutch Media Days zijn een serie talkshows over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van media, tech en innovatie die inhoudelijk samengesteld worden door partners. De talkshows vinden plaats bij Beeld & Geluid Hilversum en zijn een verlengstuk van de jaarlijkse Dutch Media Week.

Foto’s: Lex van Lieshout.