De aangekondigde fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network heeft het nodige stof doen opwaaien in de mediawereld. Voor Peter Lubbers, CEO van Banijay Benelux, kwam de stap niet als een donderslag bij heldere hemel. “Qua timing was het nog wel een verrassing voor me. Maar het gonsde natuurlijk al maanden van de geruchten. Ik ben heel benieuwd of het allemaal rond gaat komen en wat er gedaan gaat worden met de synergie waarover wordt gesproken. Of dat gevolgen heeft voor de productie van content. Daar kijken we natuurlijk met interesse naar.”
Dat zei Peter Lubbers in de radioshow van MediaMatters op New Business Radio. Banijay Benelux werkt zowel voor RTL als Talpa en kijkt met meer dan gewone belangstelling naar de fusieplannen. Lubbers: “Mijn boerenverstand zegt dat er besparingen mogelijk zijn in de backoffice. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat geld in content gaat investeren. Dat zal ook nodig zijn voor de levensvatbaarheid van het nieuwe bedrijf op lange termijn. Maar er kunnen ook zenders verdwijnen. Dat zou heel goed kunnen. Er zijn zenders bij met dezelfde profilering. we gaan het allemaal zien. Wij gaan voorlopig, en dat hebben wie altijd gedaan, uit van eigen kracht. En dan zullen we handelen naar bevind van zaken.”
Lubbers is er niet van overtuigd dat je tegenwoordig groot moet zijn om te overleven in de media-industrie. “Niet per definitie. Ik denk dat je heel erg creatief moet zijn en flexibel. Je moet je kunnen aanpassen aan de veranderingen die plaatsvinden. Dat is een natuurwet. Dat geldt ook voor producenten. Maar ik kan niet ontkennen dat het soms makkelijker en prettiger is om onderdeel te zijn van een grote partij. Als het gaat om onderhandelingen over IP-rechten bijvoorbeeld, maar ook voor wat betreft je financiële basis en investeringskracht.”
Maar sommige grote bedrijven zijn toch helemaal niet creatief en flexibel? Lubbers: “Ja, dat klopt. Sommige grote bedrijven zijn technocratisch en bewegen heel langzaam. Dat is juist waar wij heel erg op hebben ingezet de afgelopen tijd. Om echt toe te gaan naar flexibilisering van onze organisatie. We willen de focus nog meer leggen op onze core business en dat is het creëren van nieuwe content, het vermarkten van onze catalogus en zorgen dat we ijzersterk en efficiënt produceren. Daarnaast denken we ook na over nieuwe business modellen vanuit onze creatieve content en ontwikkelings- en productiekracht.”
Moet je misschien een beetje denken als een startup? “Wij willen creatieve ondernemers zijn. Ondernemers zijn per definitie flexibel en opportunistisch waar het moet. Die schakelen waar nodig. Daarom vinden we het ook zo belangrijk dat we ruimte geven aan nieuwe concepten als Blockbuster Media dat zich richt op influencer marketing, onder andere met de deelnemers van onze eigen programma’s. Samen met merken ontwikkelen we nieuwe content. Het is ontzettend belangrijk om met die partijen snel te schakelen. Wat ook heel goed werkt is dat de managers die verantwoordelijk zijn voor de labels van Banijay Benelux meer autonomie en vrijheid krijgen om te ontwikkelen en produceren wat ze willen. Aan de achterkant is er natuurlijk overleg en afstemming, maar er is veel ruimte om richtingen te kiezen en te ondernemen op de manier waarop ze willen.”
Sinds vorig jaar maakt Peter Lubbers ook deel uit van de Industrietafel waar media-CEO’s praten over de ontwikkelingen in de sector. Hij is voor meer samenwerking en vindt dat daarin nog wel wat stappen gemaakt kunnen worden. “Daarom vind ik de Industrietafel ook een goed initiatief. Je ziet en spreekt elkaar daar. Het is toch nog steeds een mensenbusiness. Er zijn gezamenlijke belangen, maar ook tegengestelde belangen. Dan is het altijd goed om elkaar te ontmoeten en de dialoog aan te gaan. Om begrip te krijgen voor elkaars uitgangspunten. Ik vind het mooi dat aan de Industrietafel zowel de publieke omroep als de commerciële zenders aanschuiven en met elkaar in gesprek gaan. Dat juich ik heel erg toe.”
Luister hieronder naar het hele interview met Peter Lubbers.
Eerder dit jaar spraken we in MediaMatters met:
Gerard Kuipers, mediawethouder van de gemeente Hilversum
Karin de Groot, CEO Van ITV Studios Netherlands
Rutger Verhoeven, co-founder en CMO van smartocto