Charlot heeft altijd al geweten dat ze graag ‘iets’ in de media wilde gaan doen, maar ze heeft dit bewust onder de radar gehouden. Nu geeft ze echter toe dat haar ideale baan is om aan de slag te gaan met content maken. Thema’s met betrekking tot maatschappij en cultuur, zowel online als de traditionele kanalen, hebben haar voorkeur. Charlot heeft een duidelijk plan hoe ze dit wil bereiken. Een stap in de juiste richting heeft ze inmiddels al gezet en dat is namelijk het voltooien van het Talent Development Program.
Na het afronden van Communicatie- en Informatiewetenschappen was Charlot even klaar met de theoretische kennis, maar nog niet klaar met leren. Omdat haar ambities in de media lagen, wilde ze het liefst zoveel mogelijk over de media-industrie leren; het Talent Development Program leek haar een uitstekende plek om dit te doen. Haar doel: “In een zo kort mogelijke tijd als een soort ‘spons’ zo veel mogelijk kennis over de mediabranche vergaren en nieuwe connecties opdoen”. Via het negen maanden durende TDP-programma, krijgen jonge talenten extra kennis en vaardigheden, waardoor ze sneller kunnen doorgroeien de media. Dit gebeurt onder andere doordat er interessante masterclasses door (media)professionals uit het vak worden geven.
Vooral op de gebieden van Business & Marketing en Technologie & Innovatie heeft Charlot veel waardevolle lessen geleerd. Met name het Business Model Canvas, de Value Proposition en het verwerken van data via Google Analytics. Volgens haar is deze informatie belangrijk voor haar ontwikkeling binnen de mediasector, aangezien veranderingen hier in sneltreinvaart plaatsvinden; “De media is in transitie en dit lijkt allemaal erg snel te gaan. Vandaar dat het van groot belang is om óp deze trein te springen, de ontwikkelingen op de voet te volgen en vooral in de trein te blijven zitten.”, vertelt Charlot.
Verder heeft Charlot veel connecties opgedaan tijdens het programma, dit was voor haar het meest waardevolle aspect van het Talent Development Program. De verschillende gastsprekers waren voor Charlot dé manier om te netwerken, maar ook om direct van de praktijk te leren. Dit is exact wat ze miste tijdens haar universitaire opleiding; “Waar op een universiteit de wetenschappelijke theorieën je om de oren vliegen, is de kennis van deze professionals sneller toepasbaar. Naar deze meer praktische kennis snakte ik al langere tijd en dit vond ik zeer waardevol binnen het programma”.
Maar zelfs nu is Charlot nog niet klaar met leren; momenteel werkt ze bij PilotStudio in Amsterdam als Freelance redacteur, maar in september begint ze met de master Interculturele Communicatie. Charlot wil namelijk nog een aantal stappen zetten op weg naar haar ideale baan. Haar tip voor studenten die dezelfde kant op willen: “Volg het Talent Development Program om in een sneltreinvaart veel facetten van de mediabranche te leren. Zo leer je hoe je een bedrijf opzet, daarnaast ontwikkel je soft skills en zet je stappen richting een goed medianetwerk.’’
Wil je graag meer weten over het Talent Development Program? De informatieavond heeft Charlot ervan overtuigd om het Talent Development Program te volgen, kom op 5 juni, 2 juli of 6 augustus naar onze informatieavonden. Of lees hier meer over het programma.