Er wordt al jaren gepraat over het verder ontwikkelen van het Media Park in Hilversum tot een bruisende campus. Wat mediawethouder Gerard Kuipers betreft is de tijd van praten wel voorbij. “Die campusgedachte leeft al een poosje. Dat moeten we zo langzamerhand wel een keertje naar een concreet plan zien te brengen”. Kuipers zei dat in de MediaMatters-radioshow.
De Hilversumse wethouder ziet het Media Park als een van z’n belangrijkste uitdagingen tot aan de verkiezingen van volgend jaar. “Er liggen kansen. Er zijn flinke fondsen beschikbaar van het Rijk om plannen gefinancierd te krijgen.” Maar er moet nog wel heel wat gebeuren volgens Kuipers. De samenwerking bijvoorbeeld moet volgens hem beter. “We moeten de samenwerking zo optuigen dat we hier een toekomstbestendig Media Park ontwikkelen waar het prettig verblijven is.”
Gerard Kuipers ziet in het Media Park een toekomstige hub voor AI. “Als wij die ambitie niet hebben, dan springen plekken als Eindhoven of Delft in dat gat. De mediasector verkeert nog in de luxe positie dat 70% van de data die je nodig hebt voor AI op basis van de historie hier bekend is. Als er één plek waar we de kijker, de luisteraar en de gebruikers van data goed kenen, dan is het hier wel. Zeker vergeleken met de grote buitenlandse partijen. Het zou dus heel raar zijn als we die ambitie niet zouden hebben.”
De kracht van het Media Park wordt nog wel eens onderschat, vindt de wethouder. “Doordat we hier een sector hebben die deels publiek en deels privaat is gefinancierd, kunnen we tegen relatief lage kosten produceren. Daar ligt echt een kans. Als je hoort wat productie in het buitenland kost vergeleken bij wat wij al doen, dan kunnen we het voor minder geld, mooier en beter.”
De PR van het Media Park kan ook beter, zegt Kuipers. “Dat is zeker een belangrijk onderdeel van het verhaal. Eindhoven wordt meteen in het hele land geassocieerd met de Brainport. Die status heeft Hilversum nog niet als het gaat om media en het Media Park. Dat gaat niet vanzelf, dus daar moeten we mee aan de bak.” Dat geldt ook voor Den Haag, meent de wethouder. “Als het gaat om digitalisering moet de politiek ook automatisch denken aan de media als exportproduct.”
Er valt in de ogen van Kuipers nog wel iets te winnen als het gaat om het aanboren van fondsen voor de ontwikkeling van het Media Park. “Digitalisering staat hoog op de agenda van Europa. Zeker als het gebeurt in een verantwoorde omgeving zoals hier. Het begint ermee dat je een goed verhaal neerlegt. Dat geldt voor het Nationaal Groeifonds in Den Haag, maar ook voor Europese gelden. Daar is het voor nodig dat je vertelt dat je voor de toekomst maatschappelijke waarde toe te voegen hebt, werkgelegenheid, hoog innovatieve producten die voor Nederland ook in de wereld waarde vertegenwoordigen. Dat is iets waar we met z’n allen de komende jaren nog een stap te zetten hebben.”
Luister hieronder naar het hele interview met Gerard Kuipers.