Afgelopen week vond op het Media Park de officiële opening plaats van de Media Innovation Hub (MIH). Een open ruimte voor innovatie en co-creatie direct naast David’s Bar & Restaurant op het Joop van den Endeplein. Wat kun je hier allemaal doen en hoe verschilt de MIH van andere innovatie-initiatieven op het Media Park zoals het XR Lab en de Metaverse Werkplaats?
De Media Innovation Hub – een baanbrekend initiatief van de gemeente Hilversum, de ROM Utrecht Region, Beeld & Geluid, Studio XNL, Metaverse Werkplaats, de Vereniging van Nederlandse Content Producenten en VodafoneZiggo – wordt het kloppende hart waar bedrijven, overheden en onderwijs samenkomen om media-innovaties te stimuleren.
De Hub geeft je toegang tot nieuwe technologieën zoals 5G, virtual production, AI en VR. Daarnaast biedt het toegang tot een netwerk van kennis en een fysieke plek om elkaar te ontmoeten en samen te werken aan experimenten.
Volgens Rufus Baas, de drijvende kracht achter de Metaverse Werkplaats, onderscheidt de Media Innovation Hub zich door haar brede focus, verdergaand dan alleen immersive content. Rufus: “Hier gaat innovatie verder, waar niet alleen prototypes ontstaan, maar waar businessmodellen en commerciële toepassingen centraal staan.”
Jasper Vis, de aanjager van de Hub, voegt toe: “De kern is dat we niet onafhankelijk aan innovaties gaan werken, maar samen succes cases gaan delen. De MIH een modulaire plek, je kunt hier presenteren en samenwerken. Je krijgt hier heel veel middelen en know-how tot je beschikking om innovatie te versnellen.”
De Hub kent drie peilers: ontwikkeling van producten en diensten, talent en vaardigheden, en marketing en communicatie.
Om het tempo van hedendaagse technologische ontwikkelingen aan te kunnen, verkent en valideert de MIH de toegevoegde waarde voor de industrie in nauwe samenwerking met technologiepartners en zet deze om in zogenaamde lighthouse cases: projecten die niet alleen succesvol zijn, maar ook als toonaangevend voorbeeld kunnen dienen voor anderen in de branche.
De voortdurende ontwikkelingen in media, entertainment en gaming vereisen nieuw talent en nieuwe vaardigheden. Het MIH zorgt ervoor dat mensen uit het onderwijs worden aangesloten op innovatieve projecten voor bedrijven op het Media Park. Mensen worden zo opgeleid voor de mediabanen van de toekomst.
Tenslotte dient de Hub ervoor om informatie te verspreiden en aansprekende voorbeelden te tonen op het gebieden van immersive media, entertainment en gaming. De MIH is een facilitator om te werken aan een sterke community en interdisciplinair netwerk op het Media Park. Dit is geheel in lijn met de groeiende ontwikkeling van het Media Park naar een bruisende campus.