Techbedrijven en media-organisaties slaan de handen ineen in de strijd tegen nepnieuws en desinformatie. Na de BBC en de New York Times hebben nu ook Intel en Microsoft zich aangesloten bij C2PA, de Coalition for Content Provenance and Authenticity. De bedoeling van dit samenwerkingsverband is de herkomst en echtheid van content te garanderen.
Het Amerikaanse softwarebedrijf Adobe nam al in 2019 het initiatief voor C2PA. De leden willen een open standaard ontwikkelen voor de herkomst van content. Die moet makers en consumenten in staat te stellen de oorsprong en geschiedenis te traceren van tekst, afbeeldingen, video’s en audio. De specificaties omvatten onder meer de wijze waarop informatie wordt gepresenteerd en opgeslagen. Maar ook de manier om manipulatie aan te tonen.
Het idee is dat nieuwsorganisaties met de C2PA-standaard straks kunnen bewijzen dat zij de originele maker zijn van bepaalde content. Online content is dan altijd te herleiden naar de bron. Uitgvers kunnen daarvoor een versleutelde, unieke ‘vingerafdruk’ gebruiken.
Volgens Microsoft vragen vooral de ontwikkelingen in AI om actie. Synthetic media en deepfakes maken het steeds moeilijker fake van feit te onderscheiden. “Er is nu een grote behoefte om het wijdverspreide bedrog in online content aan te pakken”, zegt Eric Horvitz, chief scientific officer van Microsoft. “We hebben nu een technisch model waarmee een vertrouwensketen tussen uitgever en eindgebruiker wordt gelegd.”
De BBC vindt dat nieuwsbedrijven voorop moeten gaan in de strijd tegen desinformatie. Jatin Aythora, IT Architect bij de BBC: “We zijn blij met de kans om deel te nemen aan C2PA. De coalitie heeft het potentieel om het vertrouwen van het publiek in nieuws te ondersteunen. En dat is nodig in een tijd waarin betrouwbaarheid belangrijker is dan ooit.”
Op 20 april organiseert Media Perspectives een Cross Media Café over de strijd tegen desinformatie. Laura Ellis van de BBC zal in het Cross Media Café onder meer vertellen over C2PA.