Beeld: © Nico Alsemgeest in opdracht van Ruimte om te Raken
Als er geen fysiek publiek is, betekent het niet dat je geen events kunt organiseren. Op dit moment zien we veel virtuele congressen, concerten en sportwedstrijden. De coronacrisis is het moment om je skills en creativiteit te laten zien. Samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid organiseerden we het Online Cross Media Café – Volle zalen online met vier presentaties over het geboeid houden van een online publiek.
“Wij zijn kunstenaars en willen niet in de kelder wegschimmelen” vertelt Nils Roemen, initiatiefnemer van Ruimte om te raken. Het begon met een LinkedInbericht en in een mum van tijd verzamelde hij een groep mensen werkzaam binnen de wereld van cultuur en events. Zo ontstond het initiatief Ruimte om te Raken. Want kun je elkaar nog wel raken nu je fysiek niet meer bij elkaar mag zijn? Er zijn al verschillende projecten ontstaan die bewijzen dat het kan. In het eerste project Touchscreen traden een aantal bekende Nederlandse artiesten, vanuit DeFabrique in Utrecht, op voor een exclusief virtueel publiek. Daarop volgde in dezelfde setting het project Hearts2Connect met vijf talks van hartverbinders.
De mensen die online meekijken zijn op deze manier toch op de locatie. De intimiteit werkt volgens Nils heel goed. Er waren nog wel verbeteringen mogelijk rondom audio. “Maar wanneer het helemaal gelikt is, kan de afstand ook juist groter voelen.”
Verder werkt Nils ook mee aan online ervaringen voor grote bedrijven – zoals een online avontuur escape room voor de jaarlijkse klantendagen van AFAS.
Bekijk hier de video-opname van Nils Roemen.
Door de coronacrisis kwam de realisatie van een virtuele collegezaal in een stroomversnelling vertelt Maurice van Wordragen, directeur Universiteit van Nederland en Universiteit van Vlaanderen.
De opnames van de colleges in Club Air in Amsterdam zijn nu verplaatst naar de greenscreen-studio van NEP. De inhoud wordt kracht bijgezet met 3D-modellen. “Met 3D-modellen proberen we nog betere verhalen te vertellen. Denk aan plekken waar je normaal gesproken niet komt zoals de maan of datacentrum. Ook kunnen we met een 3D-model verschillende gebieden van de hersenen beter laten zien.”
Voor de virtuele collegezaal is er samengewerkt met productiebedrijf PnP Media. De opnames met de wetenschappers vinden plaats in de greenscreen-studio van techbedrijf NEP. Een belangrijke tip van Maurice is dat je ook niet te veel elementen moet toevoegen. “Dan weet de kijker niet meer waar de aandacht heen moet. Dan komt het verhaal van het college niet meer tot zijn recht.”
De ontwikkeling, de techniek en leerproces zijn een flinke investering aldus Maurice. Daarom lopen er gesprekken met universiteiten waar studenten les krijgen in het bouwen van 3D-modellen. Zo kan er een database aan modellen worden opgebouwd. Iedere donderdag kun je gratis kijken naar een college via het YouTube-kanaal van de Universiteit van Nederland.
Bekijk hier de video-opname van Maurice van Wordragen.
Directeur van Playgrounds AV Arts Festival, Leon van Rooij heeft met de online variant van hun bekende AV Arts Festival een groot publiek weten te trekken. Bij de eerste editie waren er 39.000 unieke bezoekers, die via gamingplatform Twitch toegang kregen tot twee podia. Hier konden ze workshops en performances van verschillende digitale artiesten volgen.
De digitale artiesten werden live ingebeld, waar ter wereld ze ook vandaan kwamen. Bezoekers konden direct op hen reageren waardoor er interactie ontstond en het publiek zich echt betrokken voelde. Om het live aspect en het ‘get together’ gevoel van een festival te benadrukken, werden er geen opnames gemaakt en is er achteraf geen content beschikbaar gesteld.
Leon geeft toe dat hij eigenlijk niet zo’n online type is en aanvankelijk wat sceptisch was: “Ik ben meer zo’n backstage boy, ik hou ervan om met elkaar door te stampen en mooie dingen bouwen in de zaal en dit was toch naast de wasmachine zitten met je laptop en wachten tot het begint.” Toch pakte deze vorm onverwachts goed uit en stonden er ineens duizenden mensen in de virtuele wachtrij.
Het succes werd volgens Leon nog eens bevestigd door de reactie van een jongen uit Pakistan; door de online editie kon die voor het eerst aanwezig zijn bij zo’n soort event. Leon geeft aan dat dit een reden is om de online variant, of een hybride vorm in de toekomst zeker te laten bestaan.
Bekijk hier de video-opname van Leon van Rooij.
Daniël van der Waals heeft met zijn platform Xplane VR een oplossing bedacht voor het virtueel organiseren en hosten van zakelijke evenementen. In samenwerking met Inzert3D hebben ze een techniek ontwikkeld waarbij sprekers en dagvoorzitters een digitale avatar van zichzelf kunnen laten maken.
Honderdtwintig high-resolution camera’s maken binnen een paar seconden een scan van de spreker, waarna er een levensechte avatar van gemaakt wordt. Deze wordt in een virtuele omgeving geplaatst en kan zo ingezet worden voor events en interactieve sessies. Het voordeel van deze techniek is volgens Daniël de duurzaamheid: “Je hebt eigenlijk maar één digitale locatie nodig, de spreker hoeft niet te reizen of over te vliegen, je kunt meerdere sprekers of artiesten op het podium bij elkaar brengen en alles wat je maakt kun je hergebruiken.”
Bekijk hier de video-opname van Daniël van der Waals.
Dit is het verslag van het derde online Cross Media Café. Het vorige online Cross Media Café ging over de nieuwe rol voor het publiek in coronatijden. Hier kun je het verslag lezen. Tot de zomer organiseren we nog twee online Cross Media Cafés.
Hopelijk zien we je daar!