Het Grafisch Lyceum Utrecht is vanaf nu officieel partner van het XR Lab. XR Lab is een leeromgeving waarin studenten en docenten van het Mediacollege Amsterdam (MA) en het Grafisch Lyceum Utrecht (GLU) samenwerken aan de ontwikkeling van XR-toepassingen. Het Lab bevindt zich op het Media Park zodat studenten de dynamiek van de mediawereld in de praktijk kunnen ervaren.
In het XR Lab leren studenten hoe ze technologieën als virtual reality en augmented reality kunnen inzetten voor creatieve en educatieve doeleinden. Studenten van verschillende opleidingen en disciplines werken samen aan innovatievraagstukken in opdracht van bedrijven, waardoor ze relevante ervaring en een portfolio opbouwen.
MA en GLU werken hierin al langer samen, maar nu de samenwerking officieel is vastgelegd kan een duurzame toekomst worden gegarandeerd. Mirjam Leinders (MA) en Peter de Vries (GLU) tekenden de overeenkomst in het bijzijn van wethouder Media Karin Walters, Tim Sleegers van Media Park Management en René Delwel, bestuurslid van partner Media Perspectives.
Rufus Baas, Kwartiermaker Innovatie van het Mediacollege Amsterdam en oprichter en programmamanager van XR Lab is blij met de samenwerking: “Als creatieve vakinstellingen hebben we hetzelfde doel: studenten zo goed mogelijk voorbereiden op de beroepspraktijk. Binnen XR Lab experimenteren we met innovatieve projecten vanuit de praktijk en met nieuwe vormen van onderwijs. We leveren prototypes voor bedrijven die doorontwikkeld kunnen worden en via onze docenten stroomt deze kennis weer terug in het onderwijs. Het is dus een win-winsituatie.”
Peter de Vries, lid College van Bestuur van het Grafisch Lyceum Utrecht, noemt het XR Lab een ‘gouden kans’ voor studenten: “Het geeft ze de mogelijkheid om een onontgonnen werkveld te ontdekken en als professional te betreden; samen met de vakgenoten uit het mbo en de industrie.” Ook Mirjam Leinders, lid College van Bestuur van het Mediacollege Amsterdam, is enthousiast: “Wij willen graag de samenwerking tussen technisch-creatieve mbo-vakscholen intensiveren en een community of learning ontwikkelen die bijdraagt aan onderwijsvernieuwing.”
Tim Sleegers: “XR Lab draagt bij aan de ontwikkeling van het Media Park Hilversum als Campus en (media)innovatiehub”
Naast alle voordelen voor de mbo-vakscholen, draagt de samenwerking in het XR Lab ook bij aan de innovatie van de mediasector en de ontwikkeling van het Media Park als campus. René Delwel, bestuurslid van Media Perspectives: “XR Lab levert een belangrijke bijdrage aan de groei van onze industrie. De sector heeft een campus nodig om vakinnovatie te stimuleren en te zorgen dat kennis gebundeld wordt.”
Ook Tim Sleegers, Directeur Media Park Management, kijkt met trots naar dit initiatief: “We zijn als Media Park blij met partijen als deze; aanjagers op het raakvlak tussen talentontwikkeling en innovatie. Op die manier dragen ze bij aan de ontwikkeling van het Media Park Hilversum als Campus en (media)innovatiehub en dat willen wij graag stimuleren en faciliteren.” Dat benadrukt ook Karin Walters, Wethouder Gemeente Hilversum: “Deze samenwerking laat zien dat niet alleen mediabedrijven kiezen voor Hilversum, maar dat ook onderwijs en innovatie hoort in de mediastad.”