Kunstmatige intelligentie (AI) begint steeds meer grip te krijgen op de mediasector. Dat bleek tijdens het Cross Media Café ‘Data en AI voor media’. “De invloed van AI op de media-industrie is bijna oneindig” betoogde Frank Visser van Media Perspectives. Met AI is het mogelijk om emoties te herkennen voor advertising. Maar je kan die technologie ook gebruiken om promovideo’s geautomatiseerd samen te stellen. De komende tijd zullen we steeds meer toepassingen van AI zien in de media-industrie, lieten verschillende sprekers blijken.
“AI is een verzameling technieken die gebruikt worden om machines slimmer te laten lijken” vertelde techondernemer Jim Stolze. Hij is de oprichter van start-up Aigency. Hij ondersteunt hiermee bedrijven om met AI verborgen mogelijkheden boven water te halen. Ook is Jim initiatiefnemer van de Nationale AI-cursus. Dat is een gratis online training op het gebied van kunstmatige intelligentie. Inmiddels hebben ruim 70.000 deelnemers de cursus met succes afgerond. AI is naar zijn idee de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van deze tijd. AI gaat meer verandering teweegbrengen dan internet, aldus Stolze. Al temperde hij de verwachtingen door de kunstmatige intelligentie van nu te kwalificeren als ‘matige intelligentie’.
Bij DPG Media zijn er verschillende teams die werken aan data en AI. Hoofd news data Anne Schuth leidt twee van deze teams. Hij presenteerde hoe pushberichten worden gepersonaliseerd door algoritmen. Om de juiste artikelen bij de juiste gebruikers te krijgen, werkt DPG Media met pushnotificaties. Die worden zo goed mogelijk op jouw voorkeuren afgestemd en op het juiste moment gestuurd. Het algoritme selecteert op basis van leesgeschiedenis: lees je korte of lange stukken? Complexe of simpele artikelen? Welke onderwerpen interesseren je? Je leesgeschiedenis en het moment waarop je notificaties opent, bepalen wanneer jij push messages ontvangt.
Gezichtsexpressies aflezen van mensen kan tot waardevolle inzichten leiden. Zo kan je er bijvoorbeeld achter komen of mensen je advertentie grappig vinden. Of dat er dingen onduidelijk zijn op je website omdat iemand moet fronsen. Via het online platform FaceReader Online van VicarVision kan je mensen een link sturen waarmee je hun gezichtsexpressies kan analyseren. “Door emoties te herkennen kan je de emotionele reis van de klant in kaart brengen. Zo kan je de effectiviteit van advertenties verbeteren”, vertelt product manager Tess den Uyl.
Gijs van Beek is medeoprichter van startup Textgain, een spin-off van de Universiteit van Antwerpen. Het bedrijf heeft technologie ontwikkeld om uit ongestructureerde data waardevolle inzichten te halen. De algoritmes van Textgain zijn in staat op grote schaal informatie-extractie, sentimentanalyse en profilering te doen. Dit is interessant voor bedrijven en overheden die meer willen weten over hun merkbeleving.
Kunstmatige intelligentie kan je ook creatief inzetten. Hier gingen RTL Nederland, BBC, VPRO en NPO mee aan de slag. Karen van Dijk is eindredacteur van het AI Songfestival van de VPRO. Dit project, in samenwerking met 3FM en NPO Innovatie, onderzoekt de creatieve mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Verschillende Europese teams werken aan een songfestivalhit. Een panel van AI-experts en het publiek zullen de winnaar bepalen. Tijdens het volgende Cross Media Café zullen we luisteren naar de beste inzendingen en krijg je inzicht in hoe de winnende nummers zijn gemaakt.
Welke beelden, woorden en formats werken het beste? AI kan dat identificeren en vervolgens de ultieme promovideo ontwikkelen. Vincent Koops, Senior Data Scientist bij RTL Nederland, meldde dat RTL werkt aan promotieclips die door AI zijn gegenereerd. Met behulp van computer vision kan je automatisch interessante scenes voor promos spotten. Dit bespaart veel tijd.
Ook BBC zet AI in voor het automatisch samenstellen van videocontent. George Wright, Head of Internet Research & Future Services bij BBC Research and Development presenteerde hoe een complete programma werd samengesteld door AI. Kunstmatige intelligentie kan waardevolle redactionele ondersteuning bieden bij het samenstellen van videocontent, zelfs alleen door middel van metadata-analyse.
Media Perspectives laat partijen zoals RTL, NPO, Beeld & Geluid, Regiolab en diverse kennisinstellingen in fieldlabs samenwerken rondom data en AI. Op deze manier kunnen de partijen voor de Nederlandse media-industrie een vuist maken en hiermee tegenwicht geven aan grote Amerikaanse en Chinese partijen. Frank Visser vertelde tijdens het Cross Media Café meer over deze samenwerking. Lees hier meer over de data fieldlabs van Media Perspectives.