13 mei 2020

Cross Media Café – Engaging Europe (gecanceld)

Datum & tijd

Woensdag 13 mei, van 14:00-17:00 uur

Het kabinet heeft besloten tot extra maatregelen ter bestrijding van de uitbraak van het coronavirus. Dit betekent dat het Cross Media Café op woensdag 13 mei niet doorgaat.

Het Eurovisie Songfestival, dat nu 63 jaar bestaat, is een van de langstlopende televisieprogramma’s met een internationaal publiek van honderden miljoenen kijkers per editie. Dankzij de winst van Nederland met Duncan Laurence in 2019 is het Eurovisie Songfestival dit jaar van 12 tot 16 mei in Rotterdam.

Terwijl de aandacht van de wereld op het podium is gericht, kijken we tijdens het Café achter de schermen van het Eurovisie Songfestival. Hoe heeft dat zich in de loop der jaren ontwikkeld en wat gaat de toekomst brengen?

Tijdens het Cross Media Café geven we een overzicht van technologische en media-innovaties in en rond het Eurovisie Songfestival 2020. Daarbij is speciale aandacht voor de winnaars van de Eurovision Song Contest Innovation Challenge, die vorig jaar door NPO is georganiseerd.

De voertaal van dit Cross Media Café is dit keer Engels.

Programma van 14:00-17:00 uur

  • Egon Verharen is innovatiemanager bij NPO en stimuleert en faciliteert innovatie bij de Nederlandse Publieke Omroep. Dit jaar overziet hij de meeste media-innovaties rond het Eurovisie Songfestival. Egon zal de projecten UltraWideVision van TNO en het Next Generation Audio project presenteren die de toekomst van media laten zien. 
  • Jorre Belpaire is manager van Kiswe Mobile Europe. Kiswe ontwikkelt een cloud-gebaseerde technologie die de kijkers in staat stelt om op maat gemaakte videostromen te creëren met hun favoriete commentatoren en om in real time in contact te komen met andere fans die op de stream zijn afgestemd. Kiswe is één van de winnaars van de Eurovision Song Contest Innovation Challenge.
  • Natalia Higuera is de marketing- en communicatiemanager bij Sceenic. Sceenic ontwikkelde de ‘Watch Together’ ervaring. Watch Together laat vrienden en familie elkaar zien en horen d.m.v. live realtime video chat, perfect gesynchroniseerd met de livestream van de show zodat ze samen die onmisbare momenten kunnen delen. Sceenic is ook winnaar van de Eurovision Challenge.
  • Karen van Dijk is eindredacteur van het AI Songfestival bij de VPRO. Dit project, in samenwerking met 3FM en NPO Innovatie, onderzoekt de creatieve mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Verschillende Europese teams werken aan een liedje. Een panel van AI-experts en het publiek zullen de winnaar bepalen. Tijdens het Cross Media Café zullen we luisteren naar de beste inzendingen en krijg je inzicht in hoe de winnende nummers zijn gemaakt. 
  • Rasa Bočytė is onderzoeker bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en werkt momenteel aan het Europese onderzoeksprogramma ReTV. Het programma helpt omroepen bij hun ontwikkeling tot multichannel media-uitgevers en ontwikkelt tools die het nieuwe mediagebruik inzichtelijk maken. Rasa presenteert de innovatieve  AI-tool: ‘The Topics Compass’. Hiermee krijgen mediaprofessionals hulp bij het plannen van toekomstige online engagement door de timing en het sentiment van hun inhoud aan te scherpen. 
  • Aisha Scheuer is de oprichter van de populaire Nederlandse nieuwssite DIWMOTZ: ‘Dit is Waarom Mensen Op Twitter Zitten’. DIWMOTZ maakt sinds 2013 dagelijks lijstjes van de meest hilarische, treffende of herkenbare tweets. Zo worden er ook lijstjes gemaakt over populaire televisieprogramma’s en onderwerpen. Aisha presenteert de beste tweets over de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival de dag ervoor en zal haar gedachten over TV en Twitter delen. (in het Nederlands)

Vanaf 17:00 uur netwerkborrel

 

Media Perspectives organiseert samen met Beeld en Geluid het Cross Media Café. Dit zijn bijeenkomsten voor mediaprofessionals waar steeds de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van media, in de breedste zin van het woord, worden gepresenteerd. Met de Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling, kennisdeling en innovatie om zo de media-industrie een stap verder te brengen.