Het kennis- en innovatienetwerk van de creatieve industrie, CLICKNL, is gestart met het programma Immersive Content. Het is een innovatieprogramma dat zich richt op het ontwikkelen van immersive content. Samenwerking staat daarbij centraal. Het is de bedoeling dat voor het programma begin 2023 een aanvraag wordt ingediend bij het Nationaal Groeifonds. Dat zei Bart Ahsmann, directeur van CLICKNL, tijdens de talkshow ‘Immersive Content Next Steps’ op de Dutch Media Day. Met die ‘next step’ is veel geld gemoeid, want de minimale aanvraag voor het Groeifonds is 50 miljoen euro.
Jan Wester (ex-TNO) heeft de afgelopen maanden een verkenning uitgevoerd naar de haalbaarheid van het programma. Daarbij draait het onder meer om samenwerking tussen verschillende partijen uit de media- en gamingwereld. “Het gaat om het opzetten van een infrastructuur voor research en development”, zegt Wester. “Dat moet leiden tot een landelijk netwerk, een metaverse van living labs. Doel is onder meer om te kijken in hoeverre immersieve technologie die is ontwikkeld in media en gaming, toegepast kan worden in andere sectoren.
Speciale aandacht in het programma is er voor de bebouwde omgeving. Immersieve technologie en digital twinning kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld bouwplannen te testen. Jan Wester: “We staan voor een grote opgave op dat gebied. We moeten 1 miljoen nieuwe huizen gaan inpassen in de bestaande omgeving en 8 miljoen huizen verduurzamen.” Immersieve technologie kan worden ingezet om het ontwerpproces te vernieuwen en verbeteren. “Dit soort vraagstukken vraagt om een multidisciplinaire aanpak”, zegt Bart Ahsmann. Volgens hem kan de creatieve industrie met immersive content een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen.
Mir Wermuth, directeur van HKU Media, vindt experimenteren essentieel. “Daarom is dit programma van ClickNL van belang. Wil je serieus experimenteren heb je een gezamenlijk platform nodig. En dit programma maakt dat mogelijk.” Ook Sarah van der Land, van NPO Innovatie, benadrukt het belang van samenwerking. “Dat is nodig wil je nieuwe standaarden creëren voor de metaverse. Daarnaast zijn er regels nodig als het gaat om veiligheid, privacy en het gebruik van data.”
Rufus Baas van het Mediacollege Amsterdam ziet nu al dat zijn studenten steeds vaker terechtkomen in de bouw en de zorg. Hij noemt dat ‘embedded creatives’. Rufus is bezig met het opzetten van de Metaverse Werkplaats op het Media Park in Hilversum. Ook zijn doel is om vanuit de media- en creatieve sector bruggen te slaan naar andere sectoren.
Volgens Bart Ahsmann is er grote behoefte aan een fysieke plek waar met immersieve technologie geëxperimenteerd kan worden. “Daar kunnen we onze meerwaarde uitbouwen. Ontwerpkracht is de sterkte van Nederland. Daar zijn we goed in.”
Bekijk hieronder de gehele uitzending terug.
Foto’s: Lex van Lieshout.