De BBC vindt het belangrijk om iets te doen aan het dalend vertrouwen van het publiek in nieuws. Dat is de belangrijkste reden voor de Britse publieke omroep om lid te worden van C2PA, de coalitie van tech- en nieuwsbedrijven tegen desinformatie. Dat zegt Laura Ellis, Head of Technology Forecasting van de BBC. Zij is een van de sprekers op het Cross Media Cafe over desinformatie op 20 april.
“De BBC heeft een aantal jaren geleden al vastgesteld dat we ook zelf iets kunnen doen aan de bestrijding van desinformatie”, aldus Laura. “We kunnen een waardevolle rol spelen door het vertrouwen in de media te ondersteunen. De BBC wil manieren vinden om de betrouwbaarheid van ons nieuws te garanderen. Zo weten mensen dat het om echte en niet-gemanipuleerde content gaat.”
C2PA komt niet uit de lucht vallen, verklaart Ellis. “C2PA is een groep die zich sterk maakt voor standaarden om ontstaan en geschiedenis van content vast te stellen. Het is ontstaan uit twee eerdere initiatieven, het Origin-project van de BBC en het Content Authenticity Initiative. Zij kwamen tot de conclusie dat ze vergelijkbare doelstellingen hadden. Ze besloten de handen in elkaar te slaan.”
Martijn van Dam, lid van de Raad van Bestuur van de NPO, zal in het Cross Media Cafe ook ingaan op C2PA. De NPO sluit deelname aan de coalitie niet uit. De publieke omroep werkt op dit moment al aan technologie om de herkomst van door de NPO geproduceerde inhoud te garanderen en deepfakes te herkennen. In een opiniestuk in Trouw noemt Van Dam dat een ‘echtheidsstempel’. “Een bewijs van authenticiteit waardoor je altijd kunt controleren dat content daadwerkelijk van de publieke omroep afkomstig is.” Desinformatie bedreigt volgens Van Dam de democratie.
Behalve Laura Ellis en Martijn van Dam spreken op het Cross Media Café ook Annique Mossou van Bellingcat, Tamara Witschge van de Hogeschool van Amsterdam en Universiteit Groningen en Robert van der Noordaa van Trollrensics.
Je kunt je gratis inschrijven voor het Cross Media Café ‘Factcheck: de strijd tegen desinformatie’. Registreren kan hier.
In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, organiseert Media Perspectives gedurende het jaar diverse Cross Media Cafés. Dit zijn bijeenkomsten voor mediaprofessionals waar de nieuwste ontwikkelingen worden gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie. Met deze Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen.