Dat kunstmatige intelligentie (AI) steeds relevanter wordt voor de mediasector is inmiddels een ongedwongen feit. Aanbevelingen op streamingplatformen, ondertiteling onder tv-programma’s en gezichtsherkenning voor het doorzoekbaar maken van videoarchieven, zijn maar een paar voorbeelden van AI-gebruik in media. Mediabedrijven, maar ook bedrijven buiten deze sector, willen steeds meer doen met AI. Om dit in te kunnen zetten is echter goed gelabelde content nodig; een arbeidsintensieve klus waar bedrijven vaak geen tijd voor hebben.
Tegelijkertijd zijn er mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die een ingang zoeken naar werk. Het AI Annotatie Lab, gestart als proefproject in 2021, combineert deze aspecten. Werkzoekenden worden ingezet voor het labelen van datasets om AI-modellen te trainen. Wegens succes van het proefproject is besloten om het AI Annotatie Lab voort te zetten en verder te professionaliseren.
Een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Media Perspectives en de Regio Gooi en Vechtstreek is het startsein van de verdere ontwikkeling van het AI Annotatie Lab. Na anderhalf jaar testen blijken de resultaten zo goed, dat er verder kan worden gebouwd aan dit ontwikkeltraject. Zowel de deelnemende organisaties die data aanleveren, als de kandidaten die de data annoteren, profiteren van de samenwerking.
In het Lab, gevestigd op het Media Park, werken kandidaten gedurende een periode van minimaal twee en maximaal zes maanden als Medewerker Data Labeling. Ze krijgen zowel inhoudelijke begeleiding van (media)bedrijven als werkbegeleiding en individuele coaching door Regio Gooi en Vechtstreek. Door deze coaching komen de kandidaten weer in een werkritme, overwinnen bepaalde problematiek en krijgen weer vertrouwen in zichzelf. Na dit traject wordt jobhunting ingezet, met het uiteindelijke doel uitstroom naar betaald werk bij een andere werkgever. Sinds de start van het AI Annotatie Lab hebben al meer dan 50 kandidaten deelgenomen.
Vijf organisaties hebben de afgelopen periode datasets aangeleverd die door de kandidaten in het Lab zijn gelabeld:
De deelnemende organisaties zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de data, die ze voor verschillende toepassingen gebruiken. RTL gebruikt de data bijvoorbeeld om thumbnails te generen voor Videoland, of om de kwaliteit van ondertiteling te beoordelen. Maar de behoefte aan gelabelde datasets gaat verder dan alleen mediabedrijven. Ook voor organisaties in andere sectoren kan het interessant zijn om AI in te zetten, denk bijvoorbeeld aan banken en verzekeraars. Daarom wordt nu ook actief de samenwerking gezocht met organisaties buiten de media. Een eerste organisatie heeft zich al gemeld: een scheepvaartbedrijf. Momenteel worden de door hen aangeleverde datasets gelabeld door de kandidaten in het Lab.
Voor alle partners binnen het project was het duidelijk dat het Lab zich op het Media Park zou moeten bevinden. Dicht op het werkveld, wat de baankans voor kandidaten vergroot en waardoor de data lokaal wordt geannoteerd. Inmiddels heeft het AI Annotatie Lab een vaste plek gekregen in Gateway C, met ruimte voor zes kandidaten.
Het Lab is een mooi voorbeeld van een campusbrede samenwerking tussen organisaties op het Media Park met een gemeenschappelijk doel. Naast waardevolle datasets die gegenereerd worden, speelt voor de organisaties ook het maatschappelijke aspect van het project een rol. Kandidaten worden in korte tijd klaargestoomd voor een terugkeer op de werkvloer en kunnen op die manier ook weer instromen bij mediaorganisaties.
Het AI Annotatie Lab is in 2021 opgericht door Media Perspectives, RTL, NPO en Beeld & Geluid om het gebruik van AI in de media te stimuleren. Het Lab is een ontwikkeltraject voor uitkeringsgerechtigde inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het opdoen van werkervaring vormt hierbij een belangrijk onderdeel, waardoor de samenwerking is opgezocht met Regio Gooi en Vechtstreek, UWV en WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek.
We komen graag in contact met organisaties die zich bezighouden met AI en door mensen gelabelde data nodig hebben. Kijk voor meer informatie op annotatielab.nl, of neem contact met ons op via projectleider Muriël Serrurier Schepper: muriel.serrurierschepper@mediaperspectives.nl.